סגירת ההוספיס האונקולוגי בבית חולים שיבא – ספין על גבי ספין

By | 15 במאי 2008

עדכון (22 במאי) – אנא קראו את הפוסט המעודכן סגירת ההוספיס האונקולוגי בבי“ח שיבא – תיאור אירוע עיתונאות אזרחית 

בימים האחרונים מתחוללת מהומה תקשורתית ובעקבותיה מהומה בין גולשים באינטרנט, כולל קריאה לחתימה על עצומה למניעת הסגירה של ההוספיס האונקולוגי בבית החולים שיבא.

כל המידע שפורסם עד כה מקורו בהודעות של הגופים המעורבים – הנהלת בית החולים שיבא ומשרד האוצר.

מכיוון שלא ראיתי אף נסיון לבדיקה עיתונאית רצינית של הסיפור, החלטתי להפעיל קצת עיתונאות עממית, לבדוק בעצמי ולפרסם בבלוג את תוצאות הבדיקה.

קראתי קצת באינטרנט, שלחתי שאלות לדוברת בית החולים ולא קיבלתי תשובות ושוחחתי בטלפון עם המומחה מספר אחת בישראל בנושאי תיקצוב מערכת הבריאות – ד"ר דני פילק.

מכיוון שלא קיבלתי תשובות מבית החולים, כל המידע המפורסם כאן נלקח ממקורות גלויים באינטרנט ומשיחת הרקע שלי עם ד"ר פילק.

עובדות בסיסיות אודות ההוספיס האונקולוגי

מתוך אתר בית החולים שיבא – הוספיס אונקולוגי

יחידת ההוספיס האונקולוגי של בית החולים "שיבא" הוקמה לפני כ-17 שנה והיתה היחידה הראשונה מסוגה בישראל. כיום היא היחידה הגדולה ביותר בארץ העוסקת בתחום חיוני וחלוצי כטיפול בחולי סרטן סופניים והיא המושלמת ביותר בארץ מבחינת המבנה שלה. היחידה כוללת מרכז הדרכה סיעודי מפואר, מרכז מידע ומחקר, צוות רב תחומי ומספר גדול ביותר של מיטות אשפוז. בנוסף לכך משלבת היחידה את העבודה עם מסגרת של הוספיס בית הכוללת 25 מטופלים נוספים הממשיכים להתגורר בביתם, אך זוכים לטיפול תומך של רופא ואחות בכל עת בה הם נזקקים לכך.

מתוך המאמר מכה אחרונה במקום חסד אחרון מאת יורם גביזון שפורסם בעיתון הארץ – אפריל 2006

ההכרה בצרכים המיוחדים של חולים חשוכי מרפא, ולא פחות מכך של משפחותיהם, התגבשה עוד בתחילת שנות ה-80. ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ובשיתוף משרד הבריאות וקופת החולים הכללית הוקם ב-1981 בשטח בית החולים תל השומר הוספיס אונקולוגי, מעון לחולים במחלת הסרטן בשלבים מתקדמים. לפני שלוש שנים נבנה בסמוך להוספיס הישן מבנה חדש ומפואר מכספי תרומות שבו 22 חדרים גדולים, שבכל אחד מהם מיטה אחת בלבד, והמוסד עבר לאחריותו המינהלית של בית חולים תל השומר.

איך ממומנת פעילות בית החולים שיבא?

בעקבות הפרטת השירותים הציבוריים בשנים האחרונות, הפכו בתי החולים הממשלתיים להיות משק סגור. מקורות המימון של בתי החולים הם: תקציבים ממשלתיים, הכנסות ממתן שירותים לקופות החולים, הכנסות ממתן שירותים פרטיים ותרומות.

התקציב לבית החולים מגיע ישר ממשרד האוצר. משרד הבריאות אינו גוף מתקצב אלא רגולטור בלבד. לכן, משרד הבריאות אינו צד במשבר ההוספיס.

איך מתוקצבת הפעלת ההוספיס?

לכל פעילות בבית חולים דרושים שלושה סוגי כסף: בניה, כח אדם, ציוד ואנרגיה.

בניית ההוספיס מומנה מתרומות.

מימון הציוד והאנרגיה מגיע מתקציב בית החולים.

מכיוון שלא הוקצו תקנים ממשלתיים לעבודה בהוספיס, כח האדם מגיע מתקנים קיימים של בית החולים.

כמה עולה להפעיל את ההוספיס? שוב, מתוך המאמר של יורם גביזון:

יום אשפוז בהוספיס עולה 850 שקל. יום אשפוז במחלקה סיעודית בבית חולים גריאטרי עולה 450 שקל, ועלות המשך אשפוזו של חולה סופני במחלקה פנימית מגיעה לפעמים לאפס משום שקופת החולים כבר שילמה בעבורו לבית החולים במסגרת הסכמי האשפוז הגלובליים שנחתמים בין הקופות לבתי החולים.

אז מה קורה כאן?

ההוספיס נמצא בגרעון תקציבי מכיוון שקופות החולים לא מפנים אליו חולים.

כמו כן, כדי להפעיל את ההוספיס נלקחים עובדים ממקומות אחרים בבית החולים.

כל מערכת הבריאות נמצאת בתת תקצוב ובחוסר כח אדם.

אז למה בית החולים דווקא מאיים לסגור את ההוספיס?

בגלל האפקט הרגשי האפשרי.

ההודעה על אפשרות סגירת ההוספיס היא ספין תקשורתי ומניפולאציה רגשית על דעת הקהל כדי ללחוץ על האוצר.

כמו שאמר לי ד"ר פילק:

ברגע שמשרד האוצר מכריח את בית החולים לפעול כמשק סגור, בית החולים יעשה ככל שביכולתו כדי לשפר את מצבו. אפילו לאייים בסגירת ההוספיס האונקולוגי.

בתגובה לספין של בית החולים, משרד האוצר מחזיר בספין משלו ומודיע שאין שום בעיה. ישונו ההגדרות הפורמאליות, בית החולים יוכל להעביר להוספיס עובדים באופן מסודר וכך יוכל ההוספיס להמשיך לפעול. אף מילה על תוספת תקנים להוספיס.

למה דווקא עכשיו?

עוד עובדה רלוונטית לסיפור היא שמאחד באפריל השנה העיתונאי אבי בטלהיים עומד בראש אגף חדש לתקשורת, פרסום ואסטרטגיה שיווקית במרכז הרפואי ע"ש שיבא.

הספין הזה הוא כנראה יריית הפתיחה והוכחה שלו לממונים עליו שיש תוצאות לעבודתו.

הספין תוזמן בדיוק לאחר סדרת החגים והמועדים שהסתיימה יומיים לפני ההודעה הראשונה. עבודה של עיתונאי מקצועי שיודע את מלאכתו.

ההודעה הראשונה שמצאתי בנושא בכלל יצאה מהאגודה למלחמה בסרטן ולא מבית החולים. בית החולים השתמש בחוכמה בגוף אחר כדי לחולל את המהומה.

התשובות שלא קיבלתי מבית החולים הם חלק מהספין. הסתרת מידע ורידוד הדיון.

לסיכום

כשלא מתקיים דיון רציני על הפרטת מדינת הרווחה, אנחנו נידונים לספינים.

בית החולים פועל במסגרת הכללים שנכפו עליו.

ההוספיס לא ייסגר. אולי אולי אולי הלחץ יגרום להוספת כמה תקנים לבית החולים.

דיון רציני ימשיך לא להתקיים.

וגם לא תהיה תוספת רצינית לתקציב למערכת הבריאות.

13 thoughts on “סגירת ההוספיס האונקולוגי בבית חולים שיבא – ספין על גבי ספין

  1. Pingback: אל תקרא לי מותק

  2. אודי מנור

    מבריק.
    חסר, נדמה לי, דבר אחד: שמבחינת משרד האוצר זה ווין-ווין סיטואיישון. אם בית החולים יאיים ויסגור, מצויין. יאיים ולא יסגור כדי לקבל תוספת, יקבל פירור, גם טוב. כי הרי הפירור שיקבל בית החולים לא יפסיק את חובתו לקצץ כלומר לנוון את המערכת. המשבר הבא מובטח, ובהעדר דיון רציני ובהנתן הבורות עליה אני תמיד מדבר, הרי ברור שהציבור יפרש את המשבר כבעיה של בית החולים [נהול מושחת או שטות אחרת ברוח זו], ולא של מדיניות האוצר. אז האוצר מנצח בכל מקרה. והשאלה למה עוד לא הניחו לבנת חבלה מתחת לרכב של אחד מהשרצים הללו, היא שאלה כמעט מטפיזית. הרי הם הרוצחים הגדולים ביותר המסתובבים כאן.

  3. Pingback: The Daily Dolly 15/05/2008 at The Daily Dolly

  4. יוסי לוי

    תמיה בעניין דברי גביזון: "יום אשפוז בהוספיס עולה 850 שקל. יום אשפוז במחלקה סיעודית בבית חולים גריאטרי עולה 450 שקל, ועלות המשך אשפוזו של חולה סופני במחלקה פנימית מגיעה לפעמים לאפס משום שקופת החולים כבר שילמה בעבורו לבית החולים במסגרת הסכמי האשפוז הגלובליים שנחתמים בין הקופות לבתי החולים."

    הוא כנראה מדבר על העלות של קופ"ח שלא צריכה לשלם אם החולה נשאר במחלקה פנימית. יש עלות ליום אשפוז במחלקה הפנימית, שבית החולים משלם למעשה, ולא ברור אם עלות זו גבוהה או נמוכה מעלות יום אשפוז בהוספיס

  5. מאיה

    אכן פירוק מצוין של הספין. אשמח אם תפרט את החיבורים שעשית בין המידע שמצאת בנט לשיחה עם פילק, כלומר המהלך המחשבתי שהביא אותך למסקנה שזה ספין.

    והערה לגופו של עניין – אם היו משקיעים את אותה כמות של כ"א במי שעוד לא חולה סופני, אולי היה פחות צורך בהוספיס (אני מתבססת על הנתונים שכתובים בכתבה של גביזון)

  6. חוד התער

    כל הכבוד.
    בושה שאף עיתון לא עלה על הענין. נדמה לי שאני מתחיל להבין עד כמה ידיעות בעיתון הן סתם פירסום הודעות-לעיתונות, ללא סינון או ביקורת.

  7. זהבה וינברגר

    חנן ידידי
    לצערי התוודתי למקום דרך חברה ,יהודית גבע.אמא שלה היתה שם מס' חודשים לפני מותה. יהודית ועוד מס' אנשים החלו את העצומה לאחר ששמעו את הרצון לסגור המקום. לא היתה שום כוונות זדוניות או מניפולציה. הכל נעשה מעומק הלב והרגש. רק מי שלא בילה שם לא מבין את חשיבות המקום. אני מאחלת שכולנו שלא נגיע למצב הזה.

  8. לילי

    לא משנה מה הן הסיבות, כן ספין לא ספין, אסור בתכלית האיסור לסגור את ההוספיס. ובאשר לנושא המדובר אני משוכנעת בכנותם וברצונם העז של שתי הנשים שליוו את היקר להם מכל בשעותיו האחרונות בהוספיס, לרצות שמפעל יקר זה ימשיך – ולו גם בשביל אחרים העתידים להזדקק למקום המופלא הזה. אסור אסור לתת לאף ספין כזה או אחר להסיט את הנושא מעיקרו – יש לשמור על ההוספיס ]פתוח. ולברך את יוזמי העצומה שבמהירות שיא של ארבעה ימים אספו 57,000 חתימות מאנשים שאכפת להם. על כך תבוא הברכה על ראשם. הן לא עשו זאת בעידודו של בית החולים אלא מתוך רצון חזק לסייע לד"R מיקי ברקוביץ להחזיק את מפעל חייה על כנו. ד"ר ברקוביץ עושה עבודת קודש ופועלת לילות כימים בהוספיס. ראיתי אותה בעבודתה במו עיני – אם יש מישהו שמגיע לו פרס ישראל ברפואה היא הד"ר מיכאלה מיקי ברקוביץ. יישר כוח והלואי שלא יסגר לעולם. והלואי ולא יהיו עוד חולי סרטן בעולם לעולם. אמן!!!!!

  9. יוסי לוס

    מה שיוצא למעשה מהחלשת מדינת הרווחה ופגיעה בבית החולים ואילוצו לנקוט בספינים תקשורתיים כדי להגן על החולים מפני מנהלי החשבונות של משרד האוצר הוא שמוטל עומס נוסף על תקציב בית החולים בדמות העסקת מומחה למניפולציות תקשורתיות.

  10. קובעי המדיניות או הנפגעים ממנה

    יש מי שקובע את המדיניות, יש מי שעושה שימוש ציני במדיניות של עצמו. ויש אותנו – אנשים ואישות שאסור לנו לתת לנפגעים ליפול בין הכיסאות.חברה מתוקנת לא נמדדת רק ביעילות של פעולות מערכתיות היא נמדדת גם ע"י האיכות האנושית של חבריה.ההסטוריה מלמדת על רבבות שניצלו כתוצאה מפעולה של בודדים שלא המתינו לשינוי המדיניות. חתמתי על העצומה ביודעין ואף קיבלתי את מכתב התודה הבא.

    תודה רבה לך !!!

    בזכות הענותך ותמיכתךהמבורכת במאבק לקיומו של ההוספיס
    ושל עוד 58,437 חותמי העצומה

    לאחר ישיבה בין משרד האוצר, משרד הבריאות ובית החולים,
    ב- 5.22.08 , התקבלה החלטה רישמית

    שתאפשר להוספיס להמשיך את שירותיו הרחמניים והמקצועיים
    על פי החוק, עם תקנים ועם תקציב !
    – איום הסגירה בוטל –

    מודים לכם מקרב לב

    יהודית גבע (מניו-יורק) דר" מיכאלה ברקוביץ (רופאת הוספיס) וצוות מתנדבים
    [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *