הוצאת שם רע באופן אפקטיבי

By | 24 במאי 2009

בסוף השבוע פורסמה בעיתון העיר כתבה המתארת את הניצול הקשה של העובדים ברשת הסופרמרקטים AM:PM

בעקבות כך, כמה מידידיי הבלוגרים הודיעו על החלטתם להחרים את AM:PM.

פעם, התגובה שלי להודעת חרמות מסוג זה היתה פחחחחח.

הרי, רוב הסיכויים שלא תורגש ההשפעה של חרם כזה על הקופה ולכן אין משמעות לחרם.

בזמן האחרון התחלתי לחשוב אחרת.

מטרת חרם כזה והפצת דבר החרם היא לא להפחית את ההכנסות.

מטרת חרם כזה היא להוציא שם רע לגוף שאותו מחרימים.

אפשר לכתוב בבלוגים "הם לא בסדר" אבל אז אנשים אחרים יחשבו שלא נורא מעניין לכתוב "גם אני חושב שהם לא בסדר" או "יש אנשים שחושבים שזה לא בסדר".

מצד שני, חרם הוא הכרזה על פעולה. ואז יותר מעניין לכתוב "גם אני מחרים" והוא גם סוג של חדשות.

ואם מתמזל המזל, ופועלים נכון, ההכרזה על החרם מגיעה לתקשורת ההמונים, מה שמגביר את האפקטיביות של הוצאת השם הרע.

ומה שחשוב לאנשי עסקים הוא השם הטוב שלהם.

פחות חשוב להם שפחות אנשים יקנו בעקבות החרם, יותר מפחידה האפשרות שיידבק להם אישית שם רע.

לכן, מה שידידיי בתל אביב צריכים לעשות הוא לבקש מיותר אנשים להודיע שהם מחרימים את AM:PM וגם לתת רוח גבית לעיתון העיר ואולי אפילו שעיתון האם – "הארץ", יכתוב על החרם.

ואז אולי יהיה סיכוי שישתנה משהו.

5 thoughts on “הוצאת שם רע באופן אפקטיבי

  1. שרון

    זו בדיוק הכוונה שלי. אני לא מספיק אופטימית כדי לקוות שכולם יחרימו את הרשת הזו. אני גם לא יוצאת מנקודת ההנחה שארגונים כמו "קו לעובד" יצליחו לאגד את אחת האוכלוסיות הכי מוחלשות במדינה הזו (ושהרשת לא תגיב בצורה מבחילה ותפטר את כולם באופן בלתי חוקי).

    כל מה שאני רוצה זה להפיץ את העניין הזה כמה שרק אפשר, כדי שאפילו אם לא יותר מדי אנשים באמת יחרימו את אמפמ, הרי שעדיין יהיה באזז אינטרנטי מספיק חזק שייצור את התחושה שיש בקרב הציבור כעס אמיתי על העניין, ואולי הרשת הארורה הזו תפסיק לעבור על החוק ולהתעלל בעובדיה.

    אני לא יודעת לאן העניין הזה יגיע (כשיגיע לפורוורדים במייל, אתה תמליץ "להעביר", כן?), אבל אני חושבת שהתחלנו לא רע.

  2. Pingback: לא רואה בעיניים

  3. שושי

    כשנכנסתי לשם לראשונה נדהמתי לגלות שרוב המחירים היו יקרים ב-50% מאלו שבסמוך לביתי בצפון.

    זה מבטא זלזול בוטה בלקוח, לתפישתי.

    היחס הזה מוכר בתחום התקשורת באשמת ממונים כושלים מטעם הציבור. מוכר ומאוס. אין סיבה להשלים עם הנגע ולתת לו להדביק תחומים נוספים.

    תהיה: האם לספקיה מתייחסת הרשת בהגינות או שהחזון שלה הוא חובק כל?

  4. תומאס

    לא קראתי את הכתבה הנ"ל, אך הבחלט שמעתי עליה. כל הכבוד לכתב/ת שהעז/ה לצאת כנגד הרשת. האם הכתבה נחתמה בשם או אנונימית?

  5. צפריר כהן

    שושי, אם זה יקר לך, אל תקני. יכול להיות שעצם החזקת החנות פתוחה 24 שעות ביממה מוסיפה עלויות. הזלזול באינטליגנציה הוא בראש ובראשונה מצידך.

    (כמובן שיכול להיות שעצם אחזקת הבעלים במשכורות עתק או מה שלא יהיה מוסיפה לעלויות. לא טרחתי לברר את זה).

    נקודה אחרת: אני לא מכיר את הרשת בעצמי. אני באופן אישי לא מצטרף למסעים כאלו אם אני לא יודע על מה מדובר. גם אם מישהו שאני מכיר אמר שזה לא בסדר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *