כמה עבודה אני משקיע ב-"לא רלוונטי"?

By | 4 בנובמבר 2017

מעין אלכסנדר ביקשה ממני לכתוב פוסט וזו בקשתה: "אשמח לקרוא על התפעול של "לא רלוונטי". לא הרבה אנשים מצליחים לתפעל אתר כה שימושי ופופולרי בעצמם במשך שנים"

אני מודה למעין על ההזדמנות לכתוב באופן מסודר מחשבות שהיו לי ואני מדבר עליהן מפעם לפעם.

אני מפעיל את האתר בהתנדבות, יחד עם עוד מתנדבים, מתוך תחושת שליחות כפעיל באינטרנט הישראלי. אני לא מצפה להתפרנס מהאתר, אולי קצת להחזיר הוצאות איכסון. באתר מסחרי ההכנסה צריכה להיות גדולה מההוצאה כדי שיישאר רווח. באתר התנדבותי צריך להיות איזון בין סוגי ההשקעות השונות (עליהן, אחר כך), המשובים ובין הזמן והאנרגיה הפנויים. כשהאיזון מופר, אין כוח ומפסיקים.

המשוב החיובי שקיבלתי במשך כל השנים (והתרומות שהן גם ביטוי לאותו משוב) הוא חלק משמעותי באיזון שעוזר לי להמשיך להפעיל את האתר. אנשים שאני פוגש לראשונה ומספרים לי שהם משמשים באתר "עושים לי את היום".

בהיבט של הזמן והאנרגיה הפנויים, היתה תקופה שבה הרגשתי כל כך הרבה עומס שהוצאתי את האתר לחופשה. באותה תקופה הכנסנו למשפחה ילד באומנה, דבר שדרש השקעה עצומה של זמן ואנרגיה, והרגשתי שיש גבול להתנדבות שלי. הוצאת האתר לחופשה מאד עזרה לי וכשהרגשתי שיש לי כוח, חזרתי אליו בכוחות מחודשים.

בהיבט ההשקעה, ביצעתי בדיקה מספרית.

הנה גרף של מספר הפוסטים שפרסמתי באתר, לפי חודשים

אפשר לראות שבין סוף 2010 ואמצע 2011 ישנה ירידה גדולה במספר הפוסטים שפרסמתי בכל חודש. לכן, חישובים סטטיסטיים כגון ממוצע או חציון לא ממש ישקפו את המציאות.

בחישוב השכיחות, במחצית מהחודשים פרסמתי 0-5 פוסטים בחודש.

הפעלת האתר כוללת חמישה חלקים:

  1. תשתית
  2. קבלת פניות מהציבור
  3. תחקיר
  4. כתיבה
  5. יחסי ציבור

1. תשתית

האתר עבר כמה שלבים וכמה מעברי תשתיות. עכשיו הוא עובד על WordPress עם עיצוב מודרני ומשובח ותמיכה שוטפת של פאשה קגן. פאשה עוזר לי בתנדבות והוא אחלה בנאדם. אני חושב שבינתיים אין סיבה טובה לתקן מה שלא מקולקל. מדי פעם אני משנה דברים קטנים אבל בגדול בימים אלה התשתית לא דורשת השקעה.

2. קבלת פניות מהציבור

הפניות אל האתר הן דרך תיבת הדואר [email protected] אבל גם דרך כל אמצעי התקשורת האחרים. העוזרת שלי בהתנדבות, ג'ולי סטרולי, מקבלת את האימיילים במקביל, שולחת לי דברים שלדעתה דורשים התייחסות באתר ועונה לפונים. ג'ולי גם עונה לאנשים בדף הפייסבוק של האתר. למען האמת, אני די לא מסתכל בדף הפייסבוק. חשבתי שהוא יהיה מקום לשיחה שבו אנשים יענו אחד לשני , סוג של קהילה, אבל זה לא קורה.

3. תחקיר

הרבה פעמים, התחקיר דורש רק חיפוש באינטרנט. בזה אני טוב וזריז. לפעמים דרוש קשר עם דובר של חברה או רשות בישראל. יש לי כבר קשרים ומציאת אנשים חדשים לקבל מהם תגובה גם לא דורשת הרבה מאמץ.

4. כתיבה

יש אתרים שבהם תגובה לשמועה היא דף ארוך ומפורט. גם בגלל אופי הכתיבה שלי וגם בגלל שאני מפעיל את האתר בהתנדבות, כתיבת תגובה היא קצרה ולוקחת לי מעט זמן.

5. יחסי ציבור

אני לא יוזם יחסי ציבור. פונים אלי מהתקשורת ובדרך כלל אני נענה בשמחה להזמנה להתראיין (עיתונות כתובה, רדיו או טלוויזיה) אלא אם כן מדובר בזמנים שלא מתאימים לי. שוב, בגלל שאני עושה זאת בהתנדבות וזה לא הדבר העיקרי שלי בחיים.

לסיכום

בימים אלה ההשקעה שלי באתר היא לא גדולה. חמש עשרה שנה של הפעלת האתר גרמה לצבירה משמעותית של תכנים שאנשים מגיעים אליהם דרך גוגל. אני עדיין נהנה להפעיל את האתר, נהנה מהמחמאות ובינתיים אין לי תכניות להפסיק.


זהו פוסט מספר 3 במסגרת חודש הכתיבה הבינלאומי. אני מאתגר את עצמי לפרסם פוסט אחד ביום במשך החודש הקרוב. יהיה מעניין, או שלא. לכל הפוסטים.

6 thoughts on “כמה עבודה אני משקיע ב-"לא רלוונטי"?

  1. מיה קיסרי

    האתר שלך נפלא, והוא משמש אותי כבר שנים ארוכות כאסמכתה לבדיקת שמועות (משונות, בדרך כלל) ברשת. מקווה שתמשיך עוד שנים רבות ליהנות מהעיסוק בו כך שגם אני אוכל להמשיך ליהנות מהאתר.

  2. מעין אלכסנדר

    תודה על הפוסט המעניין ועל השיתוף מניסיונך. נראה לי שבאתר שלך במיוחד, פוסטים נשארים רלוונטיים במשך שנים כי מכתבי שרשרת חוזרים על עצמם, ואז אפשר לפרסם פחות פוסטים חדשים ועדיין לשמור על אתר מעניין ורלוונטי.
    כיום מכתבי שרשרת רצים מאוד חזק בווטסאפ, נראה לי ששם אנשים מתעצלים יותר לבדוק אם זה נכון.
    בהצלחה גם בשנים הבאות.

  3. רימון לוי

    שנים אני לא רק עושה שימוש באתר לבדיקת מיילים שאני מקבל – וזה חסך לי לא מעט פדיחות. אבל מה שממש עוזר לי זה ההפניות לאתר לכל מיני שולחי דואר אליי – חוסך לי הסברים ארוכים. אם הם לא בודקים את מה שהם שולחים (או קוראים את מה שמקבלים לפני לחיצת על כפתור "העבר), לפחות מוציאים אותימרשימת התפוצנ שלהם – ומתייגים אותי כנודניק המקלקל להם את ה fun.
    השקעת הזמן הנדרשת לתפעול אתר כזה אינה טריוויאלית כלל – ונראה לי שחנן מצטנע : עבודות התחקיר והקמת רשתשל קשרים עם אנשים שעוזרים וגם מאפשרים תחקיר זריז יותר בוודאי ראויים להערכה.
    אז שוב תודה על עבודתך !

  4. רייוי

    I second Rimon levy
    ומצטרפת לתודות על ההשקעה ב"לא רלוונטי". זה חשוב ומקסים ואפילו מדהים, שזה מחזיק 15 שנה, כן יירבו, ועוד בהתנדבות.
    תודות רבות

  5. גיא חוטר

    חנן היקר,
    כבר שנים שאני משתמש במידע המפורסם וזמין באתרך, בעבור מפרסמים ו"מעבירים" שלא לצורך (ועפ"ר מתוך תמימות או בורות) מכתבי שרשרת מיותרים, שגויים או מטעים, באלפי אלפים…
    בעידן בו התקשורת החופשית הנה "מצרך מדף" דמוקרטי וחיוני, חשוב מחד, שהשימוש בו יהיה מושכל ומתוך שיקול דעת ומאידך, שלא יהיו בשימוש בו משום זילות חדשותי ועיוות עובדתי.
    ישר כוח על העבודה הרבה, החשובה ולא פחות, על ההתמדה.
    שלך, גיא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *