מה עושה מידען?

By | 13 בנובמבר 2017

זהו פוסט מספר 12 במסגרת חודש הכתיבה הבינלאומי. אני מאתגר את עצמי לפרסם פוסט אחד ביום במשך החודש הקרוב. יהיה מעניין, או שלא. לכל הפוסטים.

שתי תזכורות: 1 – מוזמנים לשאול אותי שאלות שעליהן אענה כאן בבלוג. 2 – אני מחפש עבודה (Linkedin) כמידען בחברות וארגונים. אני מידען מוסמך ויש לי נסיון בהייטק. שמעתם על משרה מעניינת? צרו קשר!


אנשים ניגשים אלי ברחוב ושואלים אותי "אנחנו יודעים שאתה מחפש עבודה כמידען אבל מה זה בעצם?". אני מתחיל לענות להם בפירוט אבל אז הם מצליחים להשתחרר מהאחיזה שלי וממשיכים בדרכם. חצופים! למה בכלל שאלתם אם אתם לא רוצים לשמוע את כל התשובה?

איפה היינו? אה, כן, מידען.

מטרת עבודתו של המידען – להנגיש מידע לקהל היעד שלו.

עבודתו של המידען מתחלקת לחמישה חלקים:

  1. איסוף מידע
  2. עיבוד מידע
  3. ארגון מידע
  4. כתיבה ועריכה
  5. הפצה

1. איסוף המידע

מידענים עובדים בסביבות שונות תחת כותרות שונות ועונים על צרכי מידע שונים. מידען משרת צורך של ארגון באופן חד פעמי או מתמשך.

המידען אוסף מידע ממקורות שונים – על פי הצורך המוגדר. מידען טוב מכיר לא רק את גוגל אלא את כל כלי המידע המצויים.

איסוף המידע לא רק מתחיל כאשר יש צורך מסויים אלא גם באופן מתמשך. מידען שעובד בארגון שעוסק בנושא מסויים מארגן לעצמו כלים שבאמצעותם המידע אודות אותו נושא מגיע אליו. ישנם מידעונים של ארגונים, RSS, התראות באימייל על מידע חדש בדפים וחדשות, התראות על מחקרים חדשים ועוד ועוד.

מידען יודע להתאים את אופן החיפוש ומקורות החיפוש על פי הדרישה הספציפית. מידען מכיר מקורות מידע מגוונים ויודע איך להגיע למקורות שהוא לא מכיר. מידען יודע שלפעמים גם צריך לפנות לאנשים מסויימים ולשאול אותם אם המידע לא נמצא זמין ברשת או בספרים.

2. עיבוד מידע

לפעמים נדרשת הכנה של טבלאות לסיכום מידע ממקורות שונים או הכנת רשימות. לפעמים נדרשת הכנת אינפוגרפיקה להבהרת איזו נקודה.

מידען יודע לעבד מידע כדי שיהיה נגיש וברור. מידען יודע להשתמש בכלי טבלאות, גראפים ועיבוד תמונה.

3. ארגון מידע

בשלב הזה המידען מארגן את המידע כדי שיהיה בו הגיון לקהל היעד. האופן שבו מאורגן המידע מצביע לקהל היעד על התוכן, אפילו לפני כניסה לפרטים. האופן שבו מאורגן המידע עוזר לקהל היעד להבין את המידע אפילו רק מהאופן שבו הוא מאורגן.

תהליך ארגון המידע גם עוזר למידען להבין את המידע שנאסף כולל. ישנם מצבים שבהם ארגון המידע על פי סדר בעל הגיון מסויים חושף "חורי מידע" שאותם יש להשלים.

מידען חושב על קהל היעד שלו. מידען יודע לראות גם את היער וגם את העצים.

4.כתיבה ועריכה

עכשיו צריך לערוך את כל החומר לפורמט שבו יופצו התכנים. עריכה לא מספיקה. צריך גם לכתוב הקדמה לחומרים, קטעי קישור ועוד. לפעמים זה יהיה ניוזלטר של ארגון, לפעמים דו"ח מידעני ולפעמים אתר אינטרנט. לכל פורמט עריכה מתאימה. לפעמים צריך להיות ארוך יותר ולפעמים קצר. לפעמים כותרות כאלה ולפעמים אחרות. לפעמים צריך לשלב לינקים למקור ולפעמים לא.

מידען יודע לתמצת טקסטים קיימים כדי שיהיו קלים לעיכול מהיר. מידען יודע להתאים את התכנים לפורמט. מידען יודע לכתוב כותרות שימשכו את העין ויבהירו מה נמצא בהמשך להן.

5. הפצה

כפי שכתבתי בסעיף הקודם, כל המידע הזה צריך להגיע לקהל היעד בפורמטים שונים, בהתאם לארגון או לבקשה. יכול להיות ניוזלטר, דו"ח מידעני, אימייל מזדמן לעובדי הארגון או פרסום באתר.

לאחר ההפצה, המידען בודק סטטיסטיקות של כלי ההפצה, לדוגמה – סטטיסטיקות של פתיחת ניוזלטר או הקלקה על קישורים בו. כמו כן, המידען מקבל משובים מקהלי היעד כדי לדעת איך להשתפר.

מידען מכיר את כלי ההפצה הקיימים ומתאים אותם לצרכי קהלי היעד. מידען יודע לבדוק סטטיסטיקות של כלי הפצה והוא קשוב למשובים.

One thought on “מה עושה מידען?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *