רוקחים הם לא זבנים של תרופות

By | 19 בדצמבר 2017

מה פתאום אני גם מבין ברוקחים וכותב עליהם? היה לי אירוע קשה עם רוקחת אבל יש סוף טוב לסיפור אז נחמד לי לספר אותו. אחרי הסיפור – מחשבות על תפקיד הרוקחים ולמה הם חשובים לנו, המטופלים בתרופות.

כשעבדתי במוזיאון המדע ביקרנו במרכז לסימולציות רפואיות בתל השומר ושם הראו לנו בית מרקחת שבו מאמנים רוקחים בסיטואציות שונות. סיפרו לנו על אירוע לדוגמה שבו מגיעה זקנה עם ערימה של מרשמים לה ולבעלה, במקביל מישהו מבקש "רק אקמול", שני אנשים מתווכחים על התור ויש גם תינוק צורח. בזמן שכל זה קורה, הרוקח אמור לחלק את המרשמים לשתי ערימות, לבדוק בכל מרשם שהמינונים הגיוניים לגיל ומצב החולה וגם שאין סתירות בין המרשמים של כל אחד מהם.

הביקור עשה עלי רושם חזק כי הבנתי דרכו מה אמור להיות תפקידו של הרוקח, דבר שמעולם לא חשבתי עליו. הרושם החזק גרם לי לשים לב לאינטראקציות שיש לי עם רוקחים בשגרה של קניית תרופות. במקביל, יש לי חבר טוב שהוא רופא משפחה שלפעמים מזכיר את עניין הרוקחות ואני גם עוקב בטוויטר אחר רוקח והסיפורים שלו מבית המרקחת.

ואז, במוצאי שבת אחד ביולי האחרון קיבלתי שירות רוקחי הרבה יותר גרוע מגרוע. הרוקחת העיפה בזווית עינה מבט במרשם בלי ליישר אותו על הדלפק ובלי לקרוא אותו בעיון. המרשם דרש פתיחת קופסה אז היא שאלה אותי אם זה בסדר שתעגל את מספר הכדורים כלפי מעלה כדי לחסוך לעצמה את התהליך. היא לא שאלה אותי בשביל מי התרופה והאם אני לוקח אותה בפעם הראשונה. היא לא הדביקה על הקופסאות מדבקות עם פרטי החולה והמינון. אחרי ששילמתי היא השאירה את המרשם על הדלפק. כששאלתי אותה אם היא לא לוקחת את המרשם היא אמרה לי שהיא לא צריכה אותו.

הייתי מזועזע מהאירוע. ההסבר היחיד שיכולתי לתת לעצמי שזו אשה המתחזה לרוקחת.

התלבטתי מה לעשות. שלחתי תלונה לסופר-פארם. בעקבות התגובה מבישה שלהם (על זה אולי בהזדמנות אחרת) שלחתי תלונה למשרד הבריאות וקיבלתי התייחסות רצינית. בעקבות הקשר עם סופר-פארם הבנתי שהיא בכלל הרוקחת האחראית באותו בית מרקחת, מה שהופך את האירוע לעוד יותר חמור. טיפל בתלונה הרוקח המחוזי של משרד הבריאות. הוא התקשר אלי בטלפון כדי לברר עוד כמה נקודות. בפתיחת השיחה הוא שאל אותי האם אני רוקח כי בתלונה שלי היו פרטים שהוא לא חשב שמישהו מהציבור הרחב בכלל שם אליהם לב.

לאחר הבירורים, קיבלתי הודעה מהרוקח המחוזי כי "מדובר בעברה על חוקי הרוקחות והוראות משרד הבריאות, ועל כן בכוונתי לשלוח לרוקחת מכתב אזהרה חמור."

כחודש לאחר המקרה ניגשתי שוב לאותו בית מרקחת. שוב שירתה אותי אותה רוקחת. הפעם היא שירתה אותי בסדר אבל היא לבשה חלוק של עובד אחר עם תג שם לא שלה. הרוקחת המשיכה לא לשים לב לפרטים והפעם, לשם שעל החלוק שלה עצמה. ניגשתי למנהל הסניף והתלוננתי. הוא אמר לי שבעקבות התלונה שלי, הרישיון של הרוקחת על תנאי והוא מנסה "לאפס" אותה, יחד עם תירוצים מתירוצים שונים. חשבתי שהרוקחת הזו היא סכנה לציבור והיא צריכה למצוא לעצמה מקצוע אחר וכתבתי על כך לרוקח המחוזי, לא כתלונה רשמית.

הבוקר ניגשתי שוב לאותו בית מרקחת ושוב שירתה אותי אותה רוקחת. לא אמרתי כלום על ההיסטוריה המשותפת שלנו אבל מסתבר שהיא ידעה מי אני. לאחר שהיא שירתה אותי באופן מושלם ואמרתי לה תודה (כמו שאני אומר תודה לכל אחד שמשרת אותי) היא אמרה לי "אני זו שצריכה להודות לך. אמנם הלכת קצת רחוק אבל הייתי זקוקה לניעור הזה".

עד כאן הסיפור שלי, ומה עם הסיפור שלכם? למה חשוב שתשימו לב לשירות שאתם מקבלים בבית המרקחת?

הבריאות שלכם עלולה להיפגע אם הרוקח לא יקרא בעיון את המרשם וייתן לכם תרופה במינון הלא נכון.

הבריאות שלכם עלולה להיפגע אם הרוקח לא ישאל אתכם לגבי תרופה חדשה שאתם מתחילים לקחת. יכול להיות שאתם כבר נוטלים תרופות אחרות ועלולה להיות סתירה ביניהן והתרופה החדשה.

הבריאות שלכם עלולה להיפגע אם הרוקח לא ינחה אתכם בדיוק על זמני ואופן נטילת התרופה – לפני או אחרי האוכל.

הבריאות שלכם עלולה להיפגע אם הרוקח לא יבדוק האם התרופה שנרשמה תואמת את האבחנה.

אתן והעובר שלכן עלולים להיפגע אם תיקחו תרופות שאסור לקחת בזמן הריון.

אתן והתינוק שלכן עלולים להיפגע אם תיקחו תרופות שאסור לקחת בזמן שאתן מניקות.

הבריאות שלכם עלולה להיפגע אם הרוקח לא יבדוק אם אתם רגישים לרכיבים מסוימים בתרופות.

נכון שאתם מניחים שהרופא שלכם כבר חשב ובדק את כל אלה? תחשבו שוב.

הנה כמה אנקדוטות מהטוויטר של חברי הרוקח:

  • רופא שרושם מינון שדורש נטילת חצי כדור אבל אסור לחצות את הכדור.
  • חולה שהתלוננה על חרדה. הרופא כתב שאין לה מחשבות אובדניות אבל רשם לה טיפות נגד כאב ראש ולא נגד חרדה.
  • רופא שנתן מרשם לתרופה שתגרום לייבוש (לא רצוי) של חלב של אם מניקה.
  • הסבר להורים על מינונים ואופן מתן אנטיביוטיקה לילד בזמן שהם מדברים בטלפון, כולל ניסיון לשאול על רגישויות.

הדברים האלה קורים.

בנוהל 112 של משרד הבריאות – תשאול והדרכה רוקחית בעת ניפוק תרופות בבית מרקחת וחדר תרופות בקהילה כתוב:

התשאול הרוקחי [השיחה של הרוקח עם המטופל] הוא תחנת הבקרה האחרונה שנועדה לוודא כי אכן התרופות הותאמו למטופל ולמטרה לה כיוון הרופא.

זאת אומרת שמפגש לא מקצועי בין מטופלים ובין רוקחים עלול לפגוע בבריאות המטופלים.

מאוד חשוב לנו לקבל יחס טוב ומקצועי מהרופא אבל אל אירוע רכישת התרופה אנחנו מתייחסים כאל משהו טכני ללא חשיבות. כשאנחנו קונים תרופה במרשם או ללא מרשם, חשוב שגם נשים לב לאינטראקציה בין הרוקח ובינינו.

אם ניתקל ברוקח שלא מעניק לנו את תשומת הלב הראויה, נדע שעלולה להתרחש תקלה שתפגע בבריאות שלנו.

ואם אנחנו רואים שמשהו לא בסדר – בהחלט אפשר להעיר על המקום או אפילו להתלונן.

המקרה שלי ושל הרוקחת הרשלנית הוא דוגמה לתלונה שיצא ממנה משהו טוב.

2 thoughts on “רוקחים הם לא זבנים של תרופות

  1. אבי

    ההתנהגות שלך ראויה לשבח וזה נותן הרגשה שאכן אפשר לעשות שינוי גם במקומות קטנים. אשריך.

  2. אני

    חשוב לדעת שיש גם המון מטופלים מגעילים, שעבודת הרוקח היא לא קלה, המון על הרגליים והמטופלים לא מקלים על העבודה, לא מאמינים כשהרוקח אומר שאין מרשם ומרשים לעצמם לפעמים להתעלל ברוקח כי אפשר. פגשת רוקחת שחוקה פשוט, ההתנהלות לא בסדר אבל משהו הביא אותה להיות ככה בוודאות, מקווה בשבילה שעזבה את המקצוע הלא מתגמל הזה של פועל משכיל (אגב גם הלימודים הם לא פיקניק וזה מקצוע שנלמד רק באוניברסיטה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *