אימייל – בדיקה לפני שליחה

By | 7 ביוני 2008

לפני שתלחצי על “שלח” באימייל הבא, אולי תרצי לעבור על הרשימה הבאה, רק כדי להיות בטוחה:

1. האם האימייל נשלח רק לנמען אחד? (אם כן, דלגי לשאלה מספר 10)

2. מכיוון שהאימייל נשלח לקבוצה, האם חשבתי מי נמצא ברשימה?

3. האם יש לאימייל נמענים נסתרים?

4. האם כל הנמענים באמת ובתמים ביקשו לקבל את האימייל? לא “בערך” אלא באמת ביקשו?

5. זאת אומרת שאם לא תשלחי להם את האימייל הם יתלוננו שלא קיבלו אותו?

6. ראי סעיף מספר 5. אם הם לא יתלוננו, הסירי אותם מהרשימה!

7. זאת אומרת, לדוגמה, שמשלוח אימייל לרשימה של בלוגרים רק בגלל שיש להם בלוג זה ממש לא בסדר.

8. דרך אגב: ההגדרה של Permission Marketign: מסרים אישיים ורלוונטיים שנשלחו לאנשים שבאמת רוצים לקבל אותם. שימי לב שההגדרה לא כוללת אותך או את הצרכים שלך כשולחת. כנראה זה לא ענייני, אבל אני פשוט רוצה שתדעי איך אני מרגיש (ואיך הנמענים שלך מרגישים).

9. האם האימייל הזה הוא מאדם אמיתי? אם כן, האם לחיצה על “השב” תגיע אל תיבת הדואר שלו? (אם לא, שני זאת).

10. האם כבר התכתבתי עם הנמען הזה בעבר?

11. באמת? האם הנמען כתב לי בחזרה? (אם לא, אולי לא כדאי להשתמש באימייל.)

12. אם זו הפעם הראשונה שאת שולחת אימייל לאותו נמען, ואת בטוחה שהוא ייתקבל בברכה, ואת בטוחה שזה לא ספאם, אל תתנצלי. אם את מרגישה צורך להתנצל, זה ספאם. המוניטין שלך ייפגע מכך, ובצדק.

13. האם אני כועסת? (אם כן, שמרי כטיוטה וחזרי אל האימייל בעוד שעה או יותר)

14. אולי טלפון מתאים יותר למסר שאת רוצה להעביר או לשיחה שאת רוצה לקיים?

15. האם צירפת את הבוס לרשימת הנמענים הנסתרים? אם כן, מה יקרה אם הנמען יגלה זאת?

16. האם יש משהו באימייל הזה שאני לא רוצה שהפרקליטות, העיתונות או הבוס שלי יידעו? (אם כן, למחוק)

17. האם יש איזה שהוא חלק באימייל רק באדום או רק באותיות גדולות? (אם כן, שקלי לתקן)

18. האם כל הטקסט מודגש או רגיל?

19. האם כל פרטי הקשר שלי נמצאים בתחתית האימייל? (אם לא, שקלי להוסיף)

20. האם האימייל הזה יכול להיות קצר יותר?

21. האם יש מכותבים לאימייל שיכולים לרדת מהרשימה?

22. האם צירפתי קבצים מאד גדולים? (אם כן, חפשי בגוגל משהו כמו “שליחת קבצים גדולים” ובדקי אלטרנטיבות)

23. האם אני מצרפת קבצים שיכולים להראות טוב יותר ב PDF

24. האם כתבתי באימייל סימנים כמו (-: או סימני רגשות דומים? (אם כן, שקלי שוב).

25. האם אני מעבירה הלאה כתובות של אנשים אחרים? (אם כן, האם הם ישמחו כשיגלו זאת?)

26. האם אני מעבירה הלאה דברים הקשורים לדת (שלי או של מישהו אחר)? (אם כן, למחוק)

27. האם אני מעבירה הלאה אימייל אודות וירוס או איסוף כסף בין לאומי או משהו אחר שעשוי להיות מתיחה? (אם כן, בדקי ב snopes.com או באתר “לא רלוונטי” כדי לוודא שזה אמיתי)

28. האם לחצתי על “השב לכולם”? האם אני בטוחה שאני רוצה לעשות את זה? האם כל הנמענים צריכים לקבל את האימייל?

29. האם אני מצטטת את המקור באופן שיועיל לשיחה? (משלוח אימייל שכתוב בו “כן” לא ממש מועיל)

30. אם אני שולחת אימייל למישהו שחשובה לו שפה תקינה, האם בדקתי שלא כתבתי “שתי מכתבים”?

31. אם אני שולחת הודעה לעיתונות, האם אני בטוח שהנמענים ישמחו לקבל אותה? האם אני מנצלת יותר מדי את האופי הלא-סימטרי של האימייל? המשלוח בחינם – הקריאה והמחיקה דורשות השקעה.

32. האם בתחתית המכתב מופיעים חתלתולים חמודים, פרחים או קישוטים דומים?

33. האם בתחתית המכתב מופיעה הצהרה משפטית מסוג כל שהוא? למה?

34. האם שורת הנושא עוזרת להבין מה באימייל ותסייע לתיוק המתאים שלו?

35. אם הייתי צריכה לשלם שקל וחצי (עלות משלוח מכתב בארץ) כדי לשלוח את האימייל הזה, האם הייתי שולחת אותו?

המקור: Email checklist מאת Seth Godin

תרגום ועיבוד: חנן כהן

בגלל מגבלות השפה העברית, תורגם בלשון נקבה. מיועד גם לגברים.

7 thoughts on “אימייל – בדיקה לפני שליחה

  1. שרון

    בלי לפגוע או משהו במאמץ שלך כאן, ובנטיותיך הפמיניטסיות, אני מוצאת שהניסוח בלשון נקבה של שורה ארוכה של פקודות שכאלה גורמת לי לחוש שאתה מאמין שנשים נוטות לפדח יותר מגברים כשהן שולחות מיילים.

    אם בד”כ הניסוחים האלה מצחיקים אותי קצת כי הם מרגישים קצת כפויים (אבל אני מעריכה את הנסיון), במקרה הזה, זה צורם לי באופן כמעט מעליב.

    עם כל הכבוד לשיוויוניות שאתה מנסה לבטא בפוסטים שלך, יש לעתים מקום לניסוח נייטרלי יותר מבחינה מגדרית.

    0
  2. איתן

    השאלה הכי חשובה היא דווקא האחרונה.

    0
  3. אחת לאיזה זמן מוגבל

    ושאלת השאלות: האם מומלץ להעביר את רשימת השאלות האלה הלאה כדי לעשות שינוי. מה דעתך?(אישית – חדלתי משליחת FW זה מכבר, מהטעם הפשוט שזה מתיש)

    0
  4. efyska

    זה חביב ומשעשע. הייתי שוקלת לשלוח את זה לכמה דודות ספאמריות מסביבי, לולא זה היה ארוך כל כך. בכל מקרה אם אני אשלח את זה לכמה ספאמריות סביבי, אני עלולה להחשב ספאמרית בעצמי. המממ…

    0
  5. אלירם

    5. יש מקרים רבים (בעיקר בתכתובת עסקית) בהם אנשים לא יתלוננו אם הם לא מקבלים אימייל מסוים, אבל הם צריכים להיות מודעים לו.

    23. להיפך. PDF הוא אופציה שבה משתמשים רק בלית ברירה. אי אפשר לערוך PDF (אלא אם כן אתה והנמען עורכים יחד את הקובץ מראש), לא ניתן לתת הערות, לאחרונה נשתלו וירוסים בקבצי PDF וכו’. למעשה, בהרבה מקרים עדיף כבר JPG על PDF. עד כדי כך. PDF שימושי רק למקרה שהנמען חייב להדפיס את הקובץ והתוצאה _חייבת_ להיות נאמנה למקור.

    31. יש בסעיף זה בלבול בלשון זכר/נקבה.

    0
  6. Pingback: לגזור ולתלות » הבלוג של רן יניב הרטשטיין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *