לעבור לדף מספר:

By | 16 בדצמבר 2008

יש בעיה מהותית בקשר בין העולם שמחוץ לאינטרנט לאינטרנט עצמו.

בתוך האינטרנט, קל להפנות קוראים לכל דף. פשוט לוקחים את הכתובת של הדף ומדביקים אותה.

מחוץ לאינטרנט, העניינים הרבה יותר מסובכים.

קישורים על נייר נראים רע. בייחוד כתובות ארוכות. לפעמים עיתונים משתמשים בשירותי קיצור כתובות אבל אני לא יודע האם אנשים באמת טורחים להקליד את הכתובת.

בדרך כלל, כשכותבים קישורים על נייר, לוקחים בחשבון את הבעיה ולכן נותנים את הכתובת הראשית של האתר ומניחים שהקוראים ימצאו את דרכם לתוכן.

מסירת קישורים בעל פה היא בכלל דבר מייגע. אם נורא חשוב, השיחה מלווה את הקורא מדף הכניסה של האתר עם הפניה לכל קישור בתורו שיביא את השומע לדף המבוקש.

הנושא הזה מעסיק אותי במוזיאון המדע  כי המטרה שלנו היא להיות משאב חינוכי. אנחנו רוצים שהמבקרים שלנו יעשירו את הביקור שלהם בקריאה באתר. אנחנו רוצים שהאתר יהיה משאב למורים לפני שהם באים עם הכיתה שלהם למוזיאון וגם אחרי הביקור.

איך נפנה את המבקרים לדף על מוצג מסויים כשהוא "קבור" כמה רמות ניווט מתחת לדף הבית?

איך מורה תוכל להפנות את התלמידים שלה בכיתה לקרוא דף באתר?

חשבתי וחשבתי ופתאום בא לי רעיון.

לכל דף באתר יש מספר ייחודי. מספר רץ, לא משמעותי. וגם מספר קצר.

אפשר להציג את המספר של כל דף.

מי שהגיע לדף, רואה את המספר שלו. והוא יכול למסור אותו לאחרים.

מי שמקבל את המספר יכול בקלות להקליד אותו במקום המיועד ולהגיע מייד לאותו הדף. לא משנה כמה עמוק הוא נמצא באתר.

וזה מה שעשיתי.

עכשיו, בכל דף באתר מוזיאון המדע ישנה קופסה המאפשרת מעבר לדף אחר, ומציגה את מספר הדף הנוכחי.

לדוגמא – חפשו בגוגל את מוזיאון המדע ואז תעבור לדף 1031. זו הודעה לעיתונות שפרסמתי הבוקר באתר המוזיאון.

עכשיו, כשיש לנו את התכונה הזאת באתר המוזיאון, אנחנו נצטרך ללמוד אותה ולפתח תכנים שישתמשו בה. אני מניח שעוד נלמד איך לעשות את זה כמו שצריך, ואולי עוד יהיו שינויים.

– – –
אני מאד מתרגש מהתכונה הזאת.

מצד אחד היא מאד פשוטה ובאיזו שהיא מידה, טריוויאלית.

מצד שני,  לא ראיתי את התכונה הזאת בשום מקום אחר.

אני חושב שיש כאן פיתרון פשוט לבעיה שמעסיקה הרבה אנשים, במשך הרבה זמן.

אני מאד מקווה שזה יצליח לנו, ואולי גם יעזור לאחרים.

לאחר שחשבתי על הרעיון נעזרתי באמיר דותן בחשיבה על "לעבור לדף". בייחוד עזרה לי השיחה על האופן שבו כדאי להסביר את התכונה ואני מודה לו על כך.

10 thoughts on “לעבור לדף מספר:

  1. Raful

    הייתכן שלחיצה על Enter אחרי שכתבתי את מספר העמוד לא שולחת את הטופס?

  2. אלירם

    זה דומה קצת למספור הבלוגים בישראבלוג. שם, חוץ מהכתובת הארוכה, יש אפשרות להגיע לכל בלוג על ידי שם המתחם + שם המשתמש או על ידי שם המתחם + מספר הבלוג.

    אתה בעצם הופך את דף הודעות השגיאה למנווט חכם שמוצא את מספר הדף ומפנה ישירות לדף המבוקש, מה שחוסך לך את "תחפשו בגוגל".

    שתי הערות לגבי התיבה אצלכם:
    1. לחיצה על ENTER לא מבצעת פעולה אלא חייבים ללחוץ על הכפתור כדי לעבור לדף אחר.

    2. כשמכניסים מספר דף שלא קיים, אין הודעה על כך שהדף לא קיים אלא מופיע רק מנגנון חיפוש מחרוזת. אז יפה שיש גם את האופציה לחפש, אבל תן הודעה שמספר הדף לא נמצא במערכת…

  3. יובל

    אני לא מכיר את האתר מבפנים ואין לי מושג מי כתב אותו ואיך, אבל אני מנחש שהוא כתוב כאפליקציית web מעל מנוע אפליקציות מודרני. בתור שכזה, סביר להניח שניתן להוסיף לכתובות הרגילות, לדוגמא http://www.mada.org.il/activities/athome/material.aspx, כתובת קצרה ופשוטה בהרבה, כמו http://www.mada.org.il/454, שתפנה לאותו הדף מאחורי הקלעים.

  4. רן יניב הרטשטיין

    זה מזכיר רעיון אחר שכתבת עליו – מערכת קיצור כתובות פנימית של עיתונאים ומגזינים מודפסים. השלב הבא הוא שהקישור הזה: http://www.mada.org.il/1031 יוביל לעמוד 1031

    (אגב, זו היתה קריצה נחמדה אם עמוד שגיאה 404 היה גם עמוד מספר 404 ולא 51 כמו עכשיו. גם קישור לעמוד אקראי יכול להיות כיפי)

    ואם כבר מדברים על דפדוף בעולם האמיתי:
    http://www.youtube.com/watch?v=pQHX-SjgQvQ

  5. איתן

    לגבי היישום של מס' הדף – למה לא לשלב את המספר בכתובת URL מקוצרת (כמו שכתבו יובל ורן)? כתובת מקוצרת תהיה יעילה יותר מהסבר מילולי, שככל הנראה גם ככה יכלול את כתובת ה-URL ועוד יסביר היכן נמצא השדה למילוי – שנמצא בכל אתר במיקום אחר – ואיזה מספר להכניס לתיבת החיפוש (ואז פתאום ה-Enter לא מגיב וצריך ללחוץ על החץ משמאל לתיבה וכו'…).
    הרי בכל מקרה, גם מורה שמקריאה לתלמידיה כתובת אתר בע"פ חייבת להקריא גם את כתובת האתר וגם את מס' הדף – אז למה לא להקריא אותם כיחידה אתר ולקרוא לזה URL?

    מה שכן, ואם כבר – אולי באמת עדיף להשתמש בשירות אחיד דמוי TinyURL (אבל כזה שיכיל רק ספרות ללא אותיות – כי זה פשוט יותר) היות וכך כתובת האתר עצמו ידועה מראש ולא צריך לזכור גם אותה (ואת עניין הסטטיסטיקות אפשר לפתור ע"י רישום לאתר לפני שמקצרים את הכתובת – כך שלזה שקיצר את הכתובת תהיה גישה לסטטיסטיקה של הקלקות וכד').

    אגב, בפינה השמאלית-עליונה באתר אוזרוקס יש קוביה עם משהו שנקרא QR Code שככל הנראה נועד למטרה הזו בדיוק – מעבר לכתובת URL מסויימת באתר ע"י משהו דמוי בר-קוד שמודפס על נייר. ישנן גם כל מיני אפליקציות להורדה לסלולרי שמאפשרות צילום של הקוד במצלמת הסלולרי וגלישה ישירה אל הדף דרך הסלולרי.
    ה-QR Code מאפשר גם שתילה של מידע נוסף בתוכו – לאו דווקא URL, כך שאפשר למשל לפרסם קופוני הנחה על לוחות מודעות, לצרף אותו לגרסת הדפסה של דפי אינטרנט או לחומר לימוד וכד'.
    זה לא משהו יעיל כרגע לגולשים מישראל וקשה לי להבין איך זה אמור לעבוד עם מחשב שאין לו קורא כזה (היות והיום גם מחשבים ניידים מגיעים עם מצלמה מובנית ויש את עניין הבלו-תות' וכד' זה נראה לי פתיר בניידים אבל לא בנייחים), אבל זה מהווה פתרון לבעיה שהזכרת, לא? (וקוד דומה יש גם בדפים שויזה שולחת ללקוחותיה – רק ששם זה ברקוד אחר ולא QR Code).

  6. דנה

    תודה על הרעיון.
    אני פשוט מנחה את האנשים לעשות חיפוש מסוג "באתר הנוכחי" בסרגל של גוגל.
    מאד מקל עליהם.

  7. זהר

    לרגע נדמה לי שזה דיון מלפני 10 שנים… הלא במערכות המתקדמות היום יש לכל אייטם גם מספר מזהה (ID) וגם אפשרות לשם קריא אחר (הפוך ממה שציין יובל).

    מה שכן, יכול להיות שלאחר שהפכו את הכתובות המייגעות לקריאות (clean-urls), דווקא מסתבר שלזכור, או להעביר מספר, הרבה יותר קל מאשר להעביר כתובת בעלת משמעות מילולית.

    מצחיק.

    מזל ששתי האפשרויות זמינות במקביל. שכל אחד יזכור איך שנוח לו.

  8. דני

    אולי השלב הבא הוא מספר גלובלי, כך ש http://tinyurl.com/123456
    יהפוך להיות 123456.
    "תלמידים, לשיעורי בית תקראו את דף 123456".
    כמובן שהקראת המספר הנ"ל גם היא תהפוך לבעייתית….

  9. Pingback: A New Drupal Module: Go To Node ID | Alon Peer's Blog

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *