אורות בנות – סיור מצולם בבית שמש

By | 24 בדצמבר 2011

בערב שבת ראיתי בטוויטר שני ציוצים עוקבים בקשר לבית שמש. מייד הבנתי שיש משהו בטלוויזיה ורצתי להדליק ערוץ 2. שם שודרה הכתבה בית שמש: יורקים על תלמידת כיתה ג’ ש”לבושה לא צנוע”.

מייד התחילה התלהמות נגד החרדים ובית שמש. אלון גל הכריז שהוא מארגן הפגנה בבית שמש לתמיכה בילדה והוריה ונגד החרדים ובפייסבוק הוקמה הקבוצה אלף ישראלים עולים לבית שמש להגן על נעמה הקטנה.

אני חי בבית שמש כבר חמש עשרה שנה ומכיר את העיר די טוב. אקח אתכם לסיור מצולם בבית שמש. את תמונות צילמתי בבבוקר שלאחר שידור הכתבה.

זה הוא מספר בית בבית שמש

מספר הבית הזה מסמל את התנהלות עיריית בית שמש בכל התחומים. חוסר יכולת עקבי של תכנון וניהול.

בשכונה של הילדה מהכתבה נמצא בית הכנסת נצח מנשה.

אני מכיר אשה, עולה מארה”ב, מהמשפחות המרכזיות של בית הכנסת. ביום הזיכרון לרצח רבין היא אמרה שהרצח הוא קנוניה של השב”כ ושיגאל אמיר לא רצח את רבין. הקהילה הדתית לאומית האנגלוסקסית בבית שמש היא ימנית מובהקת. ימינה מהליכוד.

זה הוא רחוב ראובן הסמוך לבית הכנסת.

בתחילת שנות התשעים, כאשר הוקמה השכונה, באו לגור בה משפחה של ידידים שלי. היא מנהלת בחברת הייטק והוא עובד בפרסום. הבית הגדול יחסית במחיר הנמוך יחסית, בעיר שנמצאת בין תל אביב וירושלים משך אותם לבית שמש. אז בית שמש היתה בתנופה עם תחושה של תקווה. לפני עשר שנים בערך הם נשארו החילונים היחידים ברחוב. כבר לא היה להם נעים לכסח את הדשא בשבת. הם עברו לבית בשכונת הרחבה באחד ממושבי האיזור. החילונים לא עוזבים את בית שמש בגלל החרדים. הם עוזבים בגלל שיש להם פחות ופחות שכנים חילונים ופחות ופחות שותפים לחינוך ותרבות בעיר.

שלוש דקות הליכה משם נמצא בית הספר.

בצד ימין של התמונה נמצא בית הספר “אורות – בנות” ובצד שמאל, בצמוד לבית הספר, בנין מגורים שבו חיים חרדים.

חוסר היכולת התכנונית של עיריית בית שמש מתבטא גם כאן בחוסר מחשבה על האופן שבו ניתן לאפשר לאוכלוסיות שונות לחיות אחת ליד השניה.

הילדה לומדת בבית הספר הממלכתי דתי תורני “אורות בנות”

ואם יש “אורות בנות” כמובן שיש “אורות בנים”

מה הם בתי הספר האלה?

אלו בתי ספר יסודיים, חצי ממלכתיים, חצי פרטיים שבהם לומדים בנפרד בנים ובנות.

רגע, אבל הם לא חרדים! למה הם מפרידים בנים ובנות כבר בבית הספר היסודי?

הציונות הדתית הלאומית, זאת המותקפת על ידי החרדים הלא ציוניים, נמצאת בתהליך קבוע ומתמשך של התחרדות והפרטה.

בתי הספר של המדינה בזרם הממלכתי דתי לא מספיק דתיים בשבילם. לכן הם מקימים לעצמם בתי ספר חצי פרטיים שבהם הם מפרידים את הבנים והבנות. בתי הספר האלה גם יוצרים הפרדה מעמדית-כלכלית בין אלה שיכולים להרשות לעצמם בית ספר פרטי ובין אלה שלא.

הפרדת בנים ובנות בגיל בית ספר היסודי נתפש בעיני כ”הדרת נשים” הרבה יותר מאשר אי הצגה של תמונות נשים בציבור.

ההורים של התלמידים והתלמידות בבתי הספר האלה הם ברובם אנגלוסקסים, ימנים מבחינה פוליטית התומכים בהתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל (אני קורא לזה “כיבוש”), שנמצאים בתהליכי הקצנה דתית שגורמת להם להפריד בין בנים ובנות כבר בגיל בית הספר היסודי.

הכיבוש המשחית כל פינה במדינה והאלימות כלפי הערבים שבה הם תומכים עושה סיבוב ופוגע בהם בחזרה. הם תומכים במדיניות יד קשה כלפי ערבים ויד רכה כלפי יהודים. עכשיו היד הרכה כלפי היהודים האלימים לא מגינה עליהם מפני השכנים שלהם – יהודים אלימים.

אני חושב שראוי להתנגד לאלימות כלפי כל אדם.

אבל – הילדה הזאת היא חלק מקהילה שאני מתנגד לרוב הערכים שלה. לפני שאתם, חברי השמאלנים, רצים להגן על הילדה, כדאי לכם להכיר את הערכים והפעולות של הוריה.

אולי זה יגרום לכם לא למהר לבית שמש ולתמוך בהם.

0

15 thoughts on “אורות בנות – סיור מצולם בבית שמש

  1. ענבר

    הדת, הלאומנות והשילוב ביניהן הן שורש כל רע, אבל הילדה היא קורבן של הוריה ושל שכניה. כל מה שכתבת רק מחזק את הצורך שלה בתמיכה.

    0
  2. משהש

    אני לא חושב שהערכים של הפלשטינים טובים בהרבה – רצח הומואים ונשים, השמדת מדינת ישראל וג’נוסייד (מוצהר בטלוויזיה על ידי חברי ממשלה, כתוב בחוקה, קשה להיות יותר ברורים מזה). האם זה מונע בעדך להתנגד לתקיפות בעזה?

    0
  3. דודי

    תודה. פוקח עיניים.
    נקווה שיפקח קצת גם לקיצוני ה”כתומים”

    0
  4. ענת

    אם אנחנו חושבים כמוך, נגד אלימות בכל מקום, ונגד הדרת נשים, מדוע שלא נלך להפגנה?

    כי הוריה וחבריהם ימניים? מה הקשר?

    0
  5. יגאל

    חנן, בתור תושב (לשעבר) אני מזדהה עם כל מה שכתבת. הלב ממש נחמץ לראות את התחרדות העיר. העיר הזו סבלה שנים מתדמית גרועה שלא בצדק, אך כיום נראה שהמצב בפועל יישר קו עם התדמית הגרועה. בשנות ילדותי (שנות השבעים – שמונים) היתה תמיד אופטימיות באויר והייתה תקווה, אבל מאז שנות התשעים נראה שהכל שם מתדרדר והולך, ואני לא ניזון רק מהתקשורת. אני רק לא מבין מדוע אתה חושב שאין צורך לרוץ ולמהר ולמה הרקע והסביבה של הילדה עקרוניים למהות העניין. אפשר שלא לקבל את ההתנהלות שלהם לגבי נושאים מסויימים, בלשון המעטה, אבל לתמוך בהם היכן שזה רלוונטי ומשרת את האינטרס החילוני הרחב יותר. המאבק פה הוא נגד טרור חרדי שמופנה כלפי מגזרים שונים (אולי גם כאלה שהם חלק ממנו). לדעתך החילונים צריכים לשבת בשקט ולתת ל”נבלות” ול”טריפות” לחסל אחד את השני?

    0
  6. דוד כפרי

    יש סיבה יותר טובה לא לתמוך מבחוץ, והיא ששום שינוי שלא יבוא מבפנים לא ייתפס כלגיטימי בקהילה הזו ולכן יידחה.

    יש טעם לדרוש כיבוד חוק, אין טעם לדרוש שינוי אידאולוגיה ע”י לחץ מבחוץ.

    זה רק יביא להתבצרות בעמדות.

    0
  7. אגנוס

    כזה אד-הומינם לא ראיתי מזמן.
    אתה אומר משהו כזה: גם אם נראה לכם שצד מסויים צודק, בואו תראו במי מדובר ומה הוא חושב על נושא אחרי לחלוטין, ולכן בואו לא נצדיק אותו.

    0
  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום חנן,
    אני לא מכירה אותך, אשמח מאד להכיר, יש לי תחושה שיש לנו יותר משותף ממהה שאתה חושב. אני מתגוררת בבית שמש כבר 19 שנה, בשכונה שציינת, ולא הזדהתי כלל עם איך שהתגת אותה.
    אני לא יודעת עם מי דברת לגבי רצח רבין, אני לא מכירה מישהי כזאת.

    אני מכירה שכונה שקטנה ויפה, של אנשים ליברלים, עובדים, משכילים. קהילה חמה, עם הרבה חום ואהבה, והמון המון אנשים שתורמים מזמנם, מכפסם, מהידע שלהם לפתח את העיר בתחומים רבים מאד.

    רבים מילדי השכונה לומדים בבית ספר עוזיאל- ממ”ד עם כיתות מעורבות, או בבית ספר אורות- ממ”ד עם כיתות נפרדות. קשה להגיד שכיתות נפרדות מבטאות הדרת נשים וכו’… רבים מהאמהות ששולחות לשם את בנותיהן בעלות תארים רבים ותפקידים ציבוריים משמעותיים, כך שזה לא המניע שלהן לכיתות נפרדות. מדובר בשיקולים חינוכיים- השקפתיים שלא מבטאים שום אג’נדה פוליטית או מוקצנת.

    מוזמן לשבת על כוס קפה, אם אתה תושב בית שמש, אני בטוחה שיש לנו הרבה על מה לדבר, אולי אף נצליח לפעול יחדיו.

    0
  9. שמוליק

    חנן, אתה מחלק את העולם לשחור ולבן. כמובן שהשמאל זה הלבן אצלך והימין הוא השחור. לקחת מקרה מצער- התקפה נפשעת על ילדה קטנה שרואים את הטראומה שמקרה זה השאיר אצלה וישר הלכת לבדוק(עם צילומים כמובן)לאיזה מחנה פוליטי היא שייכת. מה הקשר? האם בדקת גם כמה מבני הקהילה הזאת מתגייסים ליחידות מובחרות בצה”ל? כמה מבני הקהילה הזאת מתנדבים בארגונים שעוזרים לחלשים ללא קשר להשקפה הפוליטית שלהם? האם השקפה פוליטית פוסלת בני אדם(זה הרושם שקבלתי מהכתבה המצולמת שלך)ולא צריך לעזור להם?חסר אנשי שמאל מובהקים שמתנהגים באלימות(בילעין ונעלין) האם גם אותם אתה מתקיף ותסרב לעזור להם או ששם המטרה מקדשת את האמצעים? ובכלל אתה מתקיף את החינוך הזה שיוצר “הפרדה מעמדית כלכלית בין אלה שיכולים להרשות לעצמם בי”ס פרטי ובין אלה שלא” מעניין, לא שמעתי ממך מילה אחת על 200 בתי ספר פרטיים בחינוך החילוני כגון “חברותא” ששם משלמים ההורים 35,000 ש”ח לשנה!!! נראה לי חנן שבמקרה הזה פספסת את הענין וחבל.

    0
  10. מייקל

    חנן
    מדובר בקהילה האייכותית והחזקה ביותר בבית שמש
    אם יש תקווה לבית שמש בעתיד היא דווקא מהאנשים האלו
    נכון שהם ימין ברובם וגם לי לא קל עם העובדה אבל עצם העובדה שבחרו להתיישב בבית שמש ולא באפרת או קריית ארבע מעידה שהם לא אנשים קיצונים
    אשר לאורות חשוב לציין שבמניפסט של אורות כתוב שאחוז נכבד מהתלמידים צריך לבוא משכבות מוחלשות ולכן לומדים שם עולים מאתיופיה לצד ותיקי העיר ואוכלוסיה אמריקאית חזקה
    אירגון שעלי תורה המפעיל את בתי הספר גם מפעיל צהרונים בסיבסוד משמעותי לשכבות המוחלשות לאחר בית הספר
    ואם כל זה אני מסכים שלא נכון לנתק זכויות אדם בשטחים מזכויות אדם בבית שמש

    0
  11. רונן גיל

    ראשית, אני חושב שההכללה שלך על עולים אנגלוסקסיים בבית שמש, לא עברה כראוי. האם באמת כל האנגלוסקסיים בבית שמש הם דתיים לאומנים קיצוניים? אני חושב שיותר מעניין היה לבדוק האם אכן אותה נעמה הולכת לאותו בי״ס יסודי מופרד או אפילו (עד כמה שאפשר) מה הוא הפרופיל האידאולוגי של שכניהה של נעמה.
    שנית, אני חושב שצריך להציע דרך להביע התנגדות לאלימות באשר היא אלימות ולהתנגד להקצנה שעוברת (כפי שמשתמע מהכתבה בחדשות 2 ומהפוסט המצולם שלך) בית שמש כמשל על החברה הישראלית גם ללא תמיכה מפורשת במשפחה דנן (וכאן אני רוצה לא להסכים עם התגובה שטוענת שזהו אדהמינום ולהגיד שאלה השקפות באותו עניין בדיוק והוא כבוד האדם האחר).

    0
  12. חצי פרטי?

    לא הבאת שום סימוך לכך שבתי הספר הם “חצי פרטיים”. אני חושב שאין כזה דבר בכלל. הפרדה בכיתות נמוכות יש גם בבתי”ס ממלכתיים (דתיים) רגילים.

    0
  13. אנונימי

    אני מתגוררת בעיר בית שמש מאז שנולדתי. בתור בן אדם שגדל בחברה מודרנית (וכן דתית לאומית שמעזה לחשוב שהדתיים והחרדים הם לא כת חשוכה כמו שאתה מציג אותה)אני מופתעת לראות שעדיין קיימים אנשים מבוגרים שתסלח לי מתבטאים בבורות, צרות עין, והכללה של אנשים ששונים מהם.
    דרך אגב – התמונה שצילמת היא של רחוב שמעון, ולא ראובן, אבל מה זה משנה, בשניהם חיים אנגלוסקסיים פאנטים והכי חשוב – אנשים שחושבים אחרת ממך.
    כנראה שלא רק לעיריית בית שמש יש ליקויים בתכנון.
    עוד משהו – זה שיש שני מספרים על הבניין לא מחזק את הטענה שלך משום שהמספרים הכחולים דווקא נועדו לעשות סדר.. אולי הערייה לא כ”כ נוראית.
    אני מכירה את ה”פאנטיים” האלה מקרוב ותופתע לגלות שבינהם יש אנשים עם דעות לא כ”כ ימניות, ואף שמאלניות (ונאורות) ואף אחד מהשכנים לא סוקל אותם כשהם יוצאים לזרוק את הפח.
    אלו אנשים חמים שויתרו על חיים נוחים בחו”ל לטובת המדינה (נקרא לילד בשמו – ציונות, סליחה על המילה הגסה).
    אני לא ירבה במילים כי אני בטוחה שאנשים עם מעט הגיון בריא יבינו שמה שכתוב פה למעלה הוא שטות.. עוד עיוות בנוסף לעיוותים שהתקשורת עושה. ודבר נוסף – איך הדרת נשים קשור בכלל לעניין?

    0
  14. Pingback: » אורות בנות – מה הקשר בין לימודים נפרדים והדרת נשים » וובסטר – הבלוג של חנן כהן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *