תוכן בר קיימא באתרי אינטרנט

By | 10 בינואר 2013

הפוסט הזה הוא המשך של הפוסטים בניית אתרי אינטרנט בני קיימא ו-אתרים בני קיימא – מה שבעלי אתרים צריכים לדעת.

בפוסטים הקודמים כתבתי על העקרונות של אתרים בני קיימא. בפוסט הנוכחי אכתוב על עקרונות התוכן בר הקיימא ובנוסף אראה פתרונות שיישמתי באתר מוזיאון המדע ע”ש בלומפילד ירושלים אותו ניהלתי בשנים האחרונות.

הפוסט הזה מפורט (וטכני) יותר מהפוסטים הקודמים. מפתחי אתרים יכולים לקבל ממנו רעיונות לתכונות שאותם הם יכולים להציע ללקוחות שלהם. בעלי אתרים יכולים לקבל ממנו רעיונות עבור האתרים שלהם.

אתר מוזיאון המדע פועל על גבי מערכת ניהול האתרים בקוד פתוח Drupal אולם הפתרונות שאציג כאן יכולים להתממש במערכות אחרות.

תוכן מתקלקל – הבעיה

בעיית התוכן המקולקל נוצרת כאשר רוצים להציג את המידע למבקרים במקום שמתאים להם, ולאו דווקא במקום שמתאים למנהלי האתר.

אם רוצים שאותו פריט מידע יוצג בכמה מקומות, צריך לזכור לעדכן אותו בכל המקומות. לרוב, לא זוכרים לעשות זאת ואז נוצרת חוסר התאמה והמבקרים עלולים להיתקל במידע שגוי.

הפתרון המקובל להימנעות מקילקול המידע הוא פרסום המידע רק בדף אחד. כך, צריך לעדכן את המידע במקום אחד – לדוגמא, מספרי טלפון של אנשים בארגון, שעות פתיחה, הודעות חשובות וכו’.

הפתרון הטוב יותר הוא לכתוב את התוכן במקום אחד ולהציג אותו בכמה מקומות. דוגמאות בהמשך.

תוכן נרקב – הבעיה

כמו במזון, מידע רקוב קשור לזמן שחולף.

דוגמא ל”תוכן רקוב” הוא הודעה על אירוע שיתקיים בעתיד, כאשר האירוע כבר נשכח מזמ.

תוכן רקוב יוצר אצל המבקרים באתר רושם רע ואף בילבול.

תוכן מתקלקל – הפתרון

הפתרון לבעיית התוכן המתקלקל הוא הטמעת מידע.

המידע כתוב במקום אחד באתר ומפורסם בצורות שונות בדפים אחרים. כך, עדכון אחד של המידע משתקף בכל המקומות בהם הוא מפורסם.

שעות הפתיחה של המוזיאון הוא סוג המידע הכי דרוש למבקרים ולכן אנחנו שמים אותו בכמה שיותר מקומות באתר, לנוחיות המבקרים.

לדוגמא, אני (מנהל האתר) עושה זאת על ידי הצגה דינאמית של תוכן דף המודיעין תחת המידע על תערוכה.

דף שלם מוטמע בתוך תפריט באיזור אחר של האתר. הדף מקבל כתובת חדשה, יורש את התכונות העיצוביות של דף האב אולם מציג בדיוק את אותו התוכן של הדף המקורי.

הקליקו כאן כדי לראות הצגה של דף המודיעין בתפריט המידע של דף תערוכה באתר.

שעות פתיחה המיוחדות הוא סוג מידע נוסף שחשוב לנו שכמה שיותר ייחשפו אליו.

המידע על שעות הפתיחה מוצג בתוך דפים אחרים על ידי הטמעת רשימות דינאמיות.

בדף חגים ואירועים במוזיאון מוצגים כל האירועים המתקיימים במוזיאון, מסווגים בתגיות.

אולם, המבקרים באתר לא יודעים לחפש שם את שעות הפתיחה המיוחדות.

לכן, בדף המודיעין הראשי, מוטמעת רשימה דינאמית של אירועים המסווגים כ”שעות פתיחה מיוחדות”.

הקליקו כאן כדי לראות הצגה של שעות פתיחה מיוחדות בתוך דף המודיעין.

הטמעת הרשימות הדינאמית מתבצעת על ידי קוד PHP שקורא ל View ומקבל פרמטרים

susstainable-content-3

מנהלי אתרים שימו לב לא לשכוח להעביר את מבנה הקלט של הדף ל PHP code

תוכן נרקב – הפתרון

מכיוון שרקבון של תוכן קשור לזמן, הפתרון הוא עבור דפים של אירועים.

בדרך כלל, אתרים מכילים איזור של “אירועים”. באתרים כאלה, לדף אירוע יש מבנה קבוע. אני בחרתי שיטה אחרת שמאפשרת לי לנהל את האתר בגמישות רבה יותר.

באיפיון האתר ביקשתי שכל דף באתר יוכל להיות מוגדר כאירוע, בלי קשר למקומו בתפריט האתר.

הנה הקטע הרלוונטי ממסך הניהול.

susstainable-content-4

כאש דף באתר מוגדר כדף אירוע, מופיע בו מידע ייחודי – תאריכים ו”רמזור”.

susstainable-content-5

ההנחה שלי היא שהרבה מהמבקרים באתר מגיעים לדפים שבו לאו דווקא דרך התפריט או דרך דפים אחרים באתר אלא דרך חיפוש במנועי חיפוש. מבקרים כאלה שמגיעים במקרה עלולים להתבלבל בגלל שלא הבינו את המידע על התאריך או שלא ראו אותו בכלל.

לכן מוצג רמזור שמציג בבירור (אני מקווה) את סטטוס האירוע.

susstainable-content-6

כמובן שהרמזור מתחלף באופן אוטומטי בהתאם לתאריך כך שאין לי צורך לעדכן אותו באופן ידני.

הקוד להטמעת רשימת אירועים (כמו שעות פתיחה מיוחדות) פועל גם הוא אוטומטית על פי התאריך.

כאשר עובר התאריך של האירוע הוא לא מופיע ברשימה.

שימושים נוספים להטמעת מידע

באתר המוזיאון קיימת ספריה של קישורים וקבצים.

גם כאן, המידע מסווג בתגיות.

הסיווג מאפשר הצגה של “מדף” מהספריה מוטמע בדף אחר. לדוגמא, הדף מאמרים בנושאי נשים במדע וטכנולוגיה.

עוד שימוש הוא תכונת דפי השותפים.

המוזיאון מגייס שותפים לפעילויות השונות והשותפים ראויים לקרדיט.

לכל שותף יש דף באתר. לדוגמא האוניבריטה העברית בירושלים.

בדף ניהול של כל דף באתר אפשר לציין מי השותפים לפעילות.

הנה החלק הרלוונטי במסך הניהול.

susstainable-content-7

ציון שותף בדף מתבטא אוטומטית בשתי צורות: 1. בדף הפעילות מופיע הלוגו של השותף עם קישור לדף השותף. 2. בדף השותף מופיע קישור חזרה לדף הפעילות.

כך כולם מרוצים. מנהל האתר לא צריך לשתול באופן ידני לוגואים וקישורים והשותפים מרוצים כי הם מקבלים קרדיט מרוכז לכל השותפויות שלהם עם המוזיאון.

לסיכום

באיפיון ובניהול אתר חשוב לקחת בחשבון את קילקול המידע ואת רקבון המידע.

יישום תכונות אוטומטיות כמו הטמעת מידע והתחשבות בתאריכים מעניקים למבקרים באתר חוויה טובה ומציאה נוחה של המידע החשוב להם.

כמו כן, ולא פחות חשוב, התכונות האוטומטיות מאפשרות למנהל האתר להתרכז במשימות החשובות ללא ערימה של פתקי תזכורות (בנייר או במחשב) לנקות ולעדכן מידע.

One thought on “תוכן בר קיימא באתרי אינטרנט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *