תולדות חידוש הטיסות בתקופת הקורונה

By | 24 בדצמבר 2020

בקיץ 2020 התנדבתי כמידען באיגוד רופאי הציבור של ההסתדרות הרפואית. במסגרת ההתנדבות הצטרפתי גם לקבוצת העבודה בראשותה של פרופ’ אילנה בלמקר בנושא פתיחת השמים. פרופ’ בלמקר יזמה את הקמת קבוצת העבודה בסוף יולי 2020 כאשר רוב הטיסות המסחריות בוטלו אבל היתה תחושה שעוד מעט ייפתחו השמים וכדאי לקדם את הנושא ולהתכונן אליו. המציאות הקדימה אותנו וכבר ב 4 באוגוסט התקיימה הישיבה הראשונה של וועדת הקורונה בכנסת בנושא פתיחת השמיים. בעקבות כך נדרשנו לעבודה מהירה ומאומצת כדי להביא את הקול המקצועי שלנו לישיבות הועדה.

המצב כיום בחודש דצמבר מדכא כי מתחילת התהליך ניסינו להתוות דרך שתמנע את המצב שבו אנחנו נמצאים עכשיו.

תמונה מתוך הכתבה מחדל בנתב”ג: צפיפות ומעט עמדות בדיקה באתר ישראל היום. צילום – יואב לימור

בדף איתור מקומות חשיפה לנגיף קורונה באתר משרד הבריאות רשומות 96 טיסות בשבועיים האחרונים, מהן 10 שיצאו מישראל. בהערכת המצב היומית של מרכז השליטה למאבק בקורונה מיום 2020-12-14 מצוין שמתבצעות רק 26% חקירות אפידמיולוגיות ביחס ליכולת. הטיסות בהן היו נוסעים שנשאו נגיף הקרונה היה גבוה בהרבה.

בהופעתו לפני הוועדה המיוחדת של הכנסת לעניין נגיף הקורונה החדש בנובמבר, ד”ר אשר שלמון, נציג משרד הבריאות, הציג נתונים על מספר הנוסעים החולים שנכנסו ארצה דרך נתב”ג בחודש אוקטובר, 2020: 639 חולי קוביד נכנסו לישראל דרך נתב”ג, מהם 72% הגיעו מארצות אדומות (לפי החקירות של משרד הבריאות) ו-28% הגיעו מארצות ירוקות. על כן, ברור שחלק ניכר מהתחלואה בארץ מנגיף הקורונה מובא ארצה דרך טיסות.

nטרתו של פוסט זה לרכז למקום אחד את ניירות העמדה והמכתבים שפרסמה קבוצת העבודה. הם משקפים את הפער בין עבודה מקצועית מסודרת והמצב בשטח. כל הניירות ממוענים ל-ח”כ יפעת שאשא-ביטון, יו”ר הועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש.

כמו כן מכותבים לכל ניירות העמדה:

  • חברי הוועדה
  • ח”כ יולי אדלשטיין, שר הבריאות
  • ח”כ יואב קיש, סגן שר הבריאות
  • ח”כ מירי רגב, שרת התחבורה
  • ח”כ אסף זמיר, שר התיירות
  • ח”כ גבי אשכנזי, שר החוץ
  • פרופ’ רוני גמזו, מנהל תכנית קורונה (ובהמשך, פרופ’ נחמן אש)
  • פרופ’ חזי לוי, מנכ”ל משרד הבריאות
  • פרופ’ איתמר גרוטו, המשנה למנכ”ל משרד הבריאות
  • ד”ר שרון אלרעי פרייס, ראש שרותי בריאות הציבור (בפועל)
  • פרופ’ ציון חגי, יו”ר ההסתדרות הרפואית בישראל
  • מאיר בן-שבת, ראש מל”ל

מכל מסמך ציטטתי רק חלק. כותרת כל מסמך מקשרת למסמך המלא.

אפשר לראות איך אותן המלצות חוזרות בכל נייר בעקשנות מוערכת. בנייר האחרון מ 2020-12-17 כבר רואים חריגה מההתבטאות המקצועית ה”נקייה” במשפט “קביעת מדיניות מקצועית אחידה ושקופה, נקיה משיקולים פוליטיים“.

2020-02-18 – גורמי מקצוע מתריעים מהיערכות לקויה בנתב”ג למניעת התפשטות וירוס הקורונה
מקור ברשות שדות התעופה אמר כי “מנסים לעצור את הקורונה עם סטנדים ופליירים שאיש לא קורא”. יו”ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל: חסרה בנתב”ג תשתית חיונית לביצוע בדיקות לנגיף ולהכנסת חולים אפשריים להסגר

“מנסים לעצור את הקורונה עם סטנדים ופליירים שאיש לא קורא”, אמר המקור ברשות שדות התעופה. “ההמון זורם ולא מתייחס. אחרי טיסה ארוכה, אנשים רק רוצים להגיע הביתה. מי שבכל זאת מתעניין ורוצה לדעת מה לעשות – צריך להתחיל ולחפש את עמדת מד”א, שנמצאת במקום בעייתי שקשה למצוא”. בנוסף, לדבריו, “את העמדה מאיישים שני מתנדבי מד”א שאין להם מושג ברפואה, אפילו לא פרמדיקים. מה שהם יכולים לעשות זה למדוד חום ולחץ דם ואולי להזמין אמבולנס”.

“התחושה היא שכל העסק לא מתוכנן נכון ולא עובד”, הוסיף המקור ברשות. “אנשים עוברים ולא שמים קצוץ על הפליירים, השלטים קטנים מדי ולא בולטים מספיק. ההנחיה לבידוד ביתי עצמאי לא מעניינת אדם שהגיע אחרי 12 שעות טיסה והבת שלו מחכה לו באולם קבלת הפנים. מצד שני, יש אנשים שכן חוששים וכן מתעניינים, ולא ברור להם כיצד הם אמורים לנהוג – למשל אם הגיעו בטיסה עם עצירת ביניים – ואין מי שייתן להם מענה”.

2020-03-07 – אפקט הקורונה: התיירים עוזבים, עשרות טיסות לאירופה מבוטלות
ביממה וחצי האחרונות עזבו את ישראל יותר מ-3,000 אזרחי מדינות אירופה. ישראל סייעה בהוצאת עשרות קבוצות תיירים מהרשות הפלסטינית. לוח הטיסות בנתב”ג נצבע אדום – עשרות טיסות לאירופה מבוטלות. דיווחים בסין: מלון למבודדי קורונה קרס, עשרות נלכדו

2020-03-09 – ההכרעה נפלה: כל מי שיגיע לישראל מחו”ל ייכנס לבידוד ביתי לשבועיים
להחלטה שנכנסה לתוקפה הערב עבור ישראלים וביום חמישי עבור תיירים קדם ויכוח סוער בין השרים שכמה מהם התנגדו לצעד הדרסטי. דיון חירום באל על: בוחנים את רשימת היעדים. מספר החולים בישראל עלה ל-48. חשש שרופאה במיון בשיבא נדבקה

2020-04-09 – העוצר נגמר, הסגר נמשך: עלה ל-79 מספר המתים מקורונה בישראל
הבוקר ב-7:00 הסתיים העוצר שהוכרז לקראת ליל הסדר וכעת ניתן לצאת לקניות של מוצרים חיוניים, אך עדיין אסור לעבור מעיר לעיר. מניין הנדבקים מקורונה בישראל עלה ל-9,755, וחלה עלייה מדאיגה בסך הנפטרים והחולים שמאושפזים במצב קשה: 8 נפטרים ו-18 חולים במצב קשה נוספו מאתמול

2020-04-06 – מדאיג: 21 אלף תיירים מהמדינה הכי מוכת קורונה בעולם הגיעו תוך חודש לישראל
נתוני הלמ”ס שפורסמו היום הצביעו כצפוי על צניחה חדה במספר התיירים בישראל, אך נתון אחד שבולט מהדו”ח מעורר חשש כבד: ארה”ב, המדינה עם הכי הרבה חולי קורונה בעולם, היא גם המדינה ששלחה לכאן הכי הרבה תיירים – 21 אלף במספר

2020-04-09 – בעיצומו של הסגר: טיסה מארה”ב נחתה בנתב”ג, הנוסעים יצאו במוניות
טיסת נוסעים מארה”ב נחתה הבוקר בישראל והנוסעים, כמו בכל הטיסות האחרונות מהמקום שבו הכי הרבה נדבקים בקורונה בעולם, נשלחו לבידוד ביתי ללא פיקוח. רבים נסעו הביתה במוניות. “עדיין לא סגרתי איפה לעשות בידוד, קודם נגיע הביתה ואחר כך נשבור את הראש”, אמר ל-ynet אחד הנוסעים

2020-04-11 – נתניהו הנחה לעצור את הטיסות לישראל
לאחר שעוד טיסה נחתה בנתב”ג ורבים מהנוסעים חזרו במוניות – בניגוד להצהרות – רה”מ הורה לעצור את כל הטיסות הנוחתות. זאת, עד שיושג פתרון משפטי שיאפשר לפיקוד העורף לקחת את הנוסעים, מיד עם הנחיתה, לבידוד במלוניות. לאחרונה נרשם זינוק במקרי ההידבקות בקרב השבים מחו”ל

2020-07-29 – מסמך מסגרת לעבודת הוועדה ל”פתיחת השמיים בעידן הקרונה” של איגוד רופאי בריאות הציבור

מטרת הוועדה: מתן תמיכה מקצועית להיבטים של בריאות הציבור בפתיחת השמיים לתעופה אזרחית בעידן של פנדמיה של Covid19 בצורה שתאזן בין הצורך לשמור על בריאות הציבור מפני הדבקה בנגיף הקרונה, ובין הצורך הכלכלית לאפשר טיסות בין-לאומיות נכנסות ויוצאות ללא צורך בסגר אוטומטי לכולם.

מסגרת עבודת הוועדה של איגוד רופאי בריאות הציבור
אנחנו, באיגוד רופאי בריאות הציבור, הקמנו צוות אקדמאי, רב מקצועי, חוץ ממשלתי, שרואה את יעדנו לבחון ולקדם יוזמות לפתיחת שמיים לתעופה אזרחית, על בסיס הידע שלנו בבריאות הציבור והידוע בספרות העולמית בתחום.

עבודת הוועדה מתייחסת לכל המשתנים הרלוונטיים לבטיחות טיסות בעידן הקרונה וכולל:

  • מדדי שיעורי תחלואה בארץ ובארצות היעד
  • מידת הדיוק של בדיקות מעבדתיות לנגיף הקורונה
  • היערכות נמל תעופה בן-גוריון ונמלי תעופה בארצות היעד למניעת הידבקות בנגיף הקורונה בתוך מתחם שדה התעופה
  • מידת הסיכון להידבק בנגיף הקורונה בעת הטיסה.

ברצוננו להגיע למודל שיכול להעריך הסיכון להכנסת אנשים שנדבקו בנגיף הקרונה ארצה, לפי מודלים שונים לפתיחת השמיים לתעופה אזרחית.

היות ומאפייני הנגיף של Covid-19 משתנים מפעם לפעם בגלל מוטציות גנטיות, והיות והידע בעולם לגבי הנגיף הולך וגודל בקצב מדהים, והיות ובדיקות מעבדתיות חדשות ומהירות לגילוי נגיף הקרונה נמצאות בפיתוח, והיות ותרופה יעילה ו/או חיסון יעיל נגד הנגיף ישנו את כל המוסכמות והנוהלים הקיימים, אנחנו רואים את עבודתינו כעבודה מתמשכת לאורך הפנדמיה.

עקרונות לקביעת המלצות הוועדה:
1. כל המלצה לגבי פתיחת השמיים צריכה להיות מבוססת על נתונים ומלווה בהערכה.
2. הסיכון שנוסע יהיה חשוף לנגיף הקורונה במהלך מסלול הנסיעה כולו (מהבית, עד ליעדים שלו בחו”ל ובחזרה ארצה) חייב להיות מינימלי ככל שניתן.

2020-08-04 – סדר יום של הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה – היערכות לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל – ביוזמה משותפת עם ח”כ מיקי לוי

2020-08-04 – ישראל במו”מ עם עשר מדינות ירוקות לפתיחת השמים

איתן בן דוד, המשנה לראש המל”ל, בדיון בוועדת הקורונה: “גובש תו כחול להפעלת נתב”ג, אך בגלל מצב התחלואה הוא טרם הופעל” ■ פרופ’ חגי לוין, יו”ר איגוד רופאי בריאות הציבור: “לא ייתכן שיש מתווה לתו כחול ולא מציגים אותו”

 2020-08-09 – מכתב לוועדת הקורונה. הנדון: מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל

אנו חייבים להתריע על הסכנה הפוטנציאלית לבריאות הציבור אם “פותחים את השמיים” ללא הפעלת כל הצעדים הנחוצים להפחית למינימום את פוטנציאל ההדבקה בנגיף הקורונה (בתוך שדה התעופה, בטיסה או בארץ היעד). כל עוד קיימת תחלואה בישראל או בארץ היעד, קיים סיכון להדבקה. קיום הסיכון מחייב פעילות מתמדת להערכתו וצמצומו תוך מענה לשאלה איך פותחים את השמיים בצורה בטוחה ככל האפשר ולא האם.

עלינו לציין שטרם פורסם “התו הכחול” שאמור לפרט את כל אמצעי הבטיחות שימנעו הדבקה מנגיף הקורונה בנתב”ג ובמטוס. חסר מידע האם נתב”ג ערוך לפעול על פי “תו הכחול.” כמו-כן, טרם פורסמו הקריטריונים ל”פתיחת השמיים” למדינות “ירוקות” ללא צורך בבידוד או בדיקות כפי שהוגדרו ע”י המשנה למנכ”ל משרד הבריאות.

פרסום ההנחיות מראש חיוני על מנת לאפשר דיון והיערכות מתאימה. יש צורך בתכנית שיטתית מקצועית מתוכננת ומתעדכנת להפחתת הסיכון להדבקה בכל נקודה במעבר בין מדינות בדגש על נתב”ג, שהוא שער הכניסה והיציאה העיקרי בישראל. לצורך כך נדרש צוות היגוי קבוע והערכה מתמדת.

בדומה ליחידות אפידמיולוגיות קיימות במקומות אחרים בעולם, נדרשת בדחיפות הקמת יחידה אפידמיולוגית ייעודית בתוך מתחם נתב”ג, בפיקוח משרד הבריאות.

בדיקות מעבדה יכולות לסייע בהפחתת הסיכון להגעת נוסעים חולים לשדה התעופה, אך הן אינן יכולות לתת מענה מוחלט ונדרשת מקצועיות רבה בשימוש מושכל בהן.

חשוב שהציבור וקובעי המדיניות יידעו כי תשובה שלילית בבדיקת PCR לנגיף הקורונה אינה הוכחה חותכת שבן אדם לא נדבק. אדם יכול להיות חולה ב- COVID-19 אך לקבל תשובה שאינו חולה (תשובה שלילית בשגגה.) קיים אחוז לא מבוטל של תשובות שליליות בשגגה, בעיקר ב- 5 הימים הראשונים למחלה כאשר אין סימפטומים והאדם מרגיש מצוין, ללא שום סימן למחלה. המשמעות היא, בין היתר, שאין אפשרות מעשית לאתר נוסעים שנדבקו בימים האחרונים לפני מועד המראתם או במהלך הטיסה.

2020-08-10 – סדר יום של הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה – מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל – ישיבת מעקב

2020-08-16 – מכתב לוועדת הקורונה. הנדון: חידוש טיסות למספר מוגבל של מדינות מעודד כשלב ראשון והתחלתי לקראת פתיחת השמיים לתעופה אזרחית.

מתעוררות שאלות ונושאים המחייבים ליבון וקידום לצורך שמירה על שמיים פתוחים ובטוחים לטווח ארוך.

התו הכחול
התו הכחול חיוני לבטיחות הנוסעים, עובדי הקרקע ועובדי המטוסים מפני הדבקה בנגיף הקורונה. אנחנו מבינים שפרטי התו הכחול אושרו בשבוע בעבר ואמורים להתפרסם בהקדם. חיוני שמשרד הבריאות יישא באחריות להקים יחידת פיקוח שתבצע פיקוח שוטף על מידה העמידה של נתב”ג, צוותי קרקע וצוותי מטוסים בדרישות התו הכחול. חשוב שהפיקוח יבוצע ע”י משרד הבריאות ועדיף באמצעות יחידה אפידמיולוגית ייעודית, מאושרת ע”י משרד הבריאות, שתוקם בתוך נתב”ג ותכלול צוות פיקוח כחלק אינטגרלי של תפקידיה.

מעבדה לבדיקת נגיף הקורונה בנתב”ג
לא מצאנו במכרז דרישה שמומחה לביצוע בדיקות מעבדתיות לנגיף הקורונה יהיה אחראי על תכנון ופיקוח על כל האספקטים הבריאותיים והמעבדתיים של הקמת המעבדה.
לא מצאנו התייחסות לתכנון מערך מיזוג אוויר במתחם המעבדה אשר יקטין ככל האפשר את הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה דרך אוויר.

תכנית הערכה
חשוב מאוד שהצעדים הראשונים של פתיחת השמיים יהיו מלווים בהערכה אפידמיולוגית כדי לקבל החלטות 7מבוססות נתונים לבחינת ההחלטה הראשונה ולקראת הדיונים על פתיחה נוספת. מטרתה של הערכה אפידמיולוגית היא למדוד האם יש תוספת סיכון במצבים הבאים:

  • הכנסת חולי Covid-19 לארץ;
  • הידבקות של צוותי קרקע או צוותי מטוסים;
  • הידבקות נוסעים בתוך נתב”ג בדרך אל או מהמטוס;
  • הידבקות בטיסות או בארץ היעד.

תוכנית ההערכה חייבת להיות שוטפת ומתמשכת אשר תלווה את כל שלבי פתיחת השמיים, עד לסיום הפנדמיה. טרם קיבלנו מידע על תוכנית הערכה ממשרד הבריאות או שום גורם אחר. הקמת יחידת בריאות בנתב”ג תסייע גם להטמעת ההנחיות וגם להערכה סדורה.

2020-08-17 – סדר יום של הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה – מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל – ישיבת מעקב

2020-09-14 – פורסם “התו הכחול” – תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות), תש”ף-2020

2020-09-21 – סדר יום של הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה – מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל – ביוזמה משותפת עם ח”כ מיקי לוי – ישיבת מעקב
הישיבה בוטלה

2020-11-02 – סדר יום של הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה – מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל – ישיבת מעקב

2020-11-08 – מכתב לוועדת הקורונה. הנדון: התייחסות איגוד רופאי בריאות הציבור לפתיחת השמיים לתעופה אזרחית

שמחנו לשמוע כי המעבדה לביצוע בדיקות מהירות בנתב”ג כבר הוקמה ומחכה כעת לסיום תהליך בדיקת תיקוף ע”י משרד הבריאות.

קיים רציונל לקבלת שתי תשובות שליליות לנוכחות נגיף הקורונה (SARS-CoV-2) בבדיקת PCR לפני קבלת אישור עליה למטוס, הראשונה 72 שעות לפני הטיסה והשנייה ביום הטיסה.

יש לציין שלפי מיטב ידיעתנו, משרד הבריאות טרם פרסם נוהל לגבי חובת ביצוע שתי בדיקות, כאמור לעיל, עבור נוסעים יוצאים ונכנסים, כולל התייחסות לארצות ירוקות, כתומות ואדומות.

אנחנו מחזקים את דרישת הוועדה לקבלת קריטריונים ברורים ושקופים להגדרת ארצות ירוקות לעומת ארצות כתומות או אדומות. אפשר להיעזר לדוגמא בקריטריונים של המרכז האירופי לבקרת מחלות.

חשוב לציין כי ישנם מספר תהליכים נוספים שחייבים להתקיים כחלק בלתי נפרד מהפעלה בטוחה של נתב”ג:

  • קבלת אישור משרד הבריאות ומשרד התחבורה על כך שכל התשתיות הדרושות להפעלה בטוחה של נתב”ג, על פי “התו הכחול”, קיימות ותנאי תפעולם עומדים בכל דרישות אלו;
  • הסדרת מתחם המתנה עבור נוסעים הממתינים לקבלת תשובת בדיקתם;
  • הקמת מתחם המתנה נוסף ונפרד עבור נוסעים בעלי תוצאה חיובית לנגיף הקורונה או כאלה שפיתחו תסמיני מחלה בעת הטיסה או בעת שהייתם בנתב”ג. מתחם זה צריך לכלול אזור טיפול בחולים בעלי תסמינים עד להעברתם לבית חולים או למעקב וטיפול בקהילה;
  • קביעת הסדרי זרימת תנועה של הנבדקים בצורה יעילה ובטוחה לפני ביצוע הבדיקה ובעת ההמתנה לקבלת התשובה;
  • הקמת יחידה אפידמיולוגית בנתב”ג

2020-11-09 – סדר יום של הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה – מתווה לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל – ישיבת המשך

2020-12-08 – סדר יום של הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה – סיור ועדה במעבדות הקורונה בנתב”ג

2020-12-07 – הנדון: התייחסות איגוד רופאי בריאות הציבור לסיור במעבדות הקורונה בנתב”ג ע”י הוועדה המיוחדת לעניין נגיף קורונה החדש

יש חשיבות רבה לתשומת לב למספר נקודות הקשורות למעבדה ולהיערכות נתב”ג להתמודדות עם קהל הנוסעים היוצאים והנכנסים שיופנו לביצוע בדיקות במעבדה של נתב”ג בהתאם להמלצות הבאות:

  • קבלת מידע על דיוק הבדיקות. לדוגמא, רגישות וסגוליות הבדיקות, המייצגים את היכולת של הבדיקות לזהות נכון נוסעים שחולים בקוביד-19, יחד עם היכולת לזהות נכון את אלה שאינם חולים. חשוב לקבל מידע על אחוז הבדיקות החיוביות בשגגה ואחוז הבדיקות השליליות בשגגה.
  • הסדרת מתחם המתנה נפרד עבור נוסעים שממתינים לקבלת תשובת בדיקתם.
  • הקמת מתחם המתנה נוסף ונפרד עבור נוסעים בעלי תוצאה חיובית לנגיף הקורונה. מתחם זה צריך לכלול אזור טיפול בחולים בעלי תסמינים עד להעברתם לבית חולים או למעקב וטיפול בקהילה.
  • קביעת הסדרי זרימת תנועה של הנבדקים בצורה יעילה ובטוחה לפני ביצוע הבדיקה ובעת ההמתנהלקבלת התשובה ובחזרתם לטרמינל של נוסעים יוצאים או נכנסים.
  • קביעת נהלי בדיקות עבור העובדים בנתב”ג, כבדיקות סקר או כבדיקות קליניות.
  • קביעת מדיניות מקצועית אחידה ושקופה, נקיה משיקולים פוליטיים, בנושא הגדרת מדינות אדומות/ירוקות, כבסיס להתאמת ההנחיות למידת הסיכון באופן דיפרנציאלי במדינות אדומות וירוקות.
  • הקמת יחידה אפידמיולוגית בנתב”ג

2020-12-24
בעת פרסום הפוסט הזה ישראל נכנסת לסגר שלישי, כרגע למשך שבועיים. השבוע החלו חיסוני הקורונה. שרים מתפטרים וחברי כנסת מחליפים מפלגות. ביבי פיטר את יו”ר ועדת הקורונה ח”כ יפעת שאשא-ביטון. המדינה הולכת לבחירות רביעיות בתוך שנתיים. אין מי שיקרא את המכתבים המפורטים שלנו ואין מי שיענה עליהם.

אנחנו נמשיך לעקוב אחר המצב.

אולי הפוסט הזה יתעדכן בעוד מכתבים שאולי נוציא.

מאחלים לכולם בריאות הגוף והנפש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *